Cikkek

200 millió forint EU-támogatás a budakeszi szellemirodának

Közel 200 millió forint uniós támogatást kapott egy vállalkozásokat segítő inkubátorház építésére egy projektcég, amelyet hivatalosan  két magánszemély alapított, a háttérben azonban összefonódó üzleti kapcsolatokat, Budakeszin pedig egy befejezetlen, üresen tátongó épületet találtunk, ami a helyieknek is szemet szúrt.

Az elfogadott definíció szerint a vállalkozói inkubátorház olyan létesítmény (vagy működési terület), amely közös szolgáltatásokat és üzleti-szakmai segítséget biztosít kezdő vállalkozások számára, általában a piaci ár alatt, hozzájárulva egy adott területen a vállalkozások fejlesztéséhez és új munkahelyek teremtéséhez. Vagyis irodát, technikai eszközöket, és szerteágazó segítséget nyújt kisvállalkozásoknak. Sok ilyen működik Magyarországon, sikerük érthető módon nagy.

Impozáns tervek

A KMOP 1.5.3/A-09 pályázaton 2010.08.25-én az „Ante Portas – belépés a vállalkozás világába c. inkubátorház-létesítése Budakeszin” nevű projekt 49%-os, 196.314.645 Ft-os támogatásáról született döntés. Az NFÜ honlapján olvasható rövid leírás igazán ígéretes:

„Az Inku-Projekt Kft. 2010-ben alakult projektcég, melyet 2 magánszemély alapított kifejezetten a Budakeszi belterület 2756/25 Hrsz-ú, 4729 négyzetméteres ingatlanon megvalósuló „Ante Portas – belépés a vállalkozás világába” c. inkubátorház-fejlesztési projekt megvalósítására és üzemeltetésére. A fejlesztési terület a Budakeszi Város Önkormányzat 29/2005 (VII.1.) sz. rendeletével ismételten jóváhagyott, 51/2004. (XII.20.) rendelettel elfogadott helyi építési szabályzata és szabályozási terve szerint Gksz. 3-as övezetbe tartozik.”

Az 1514,1 négyzetméter hasznos alapterületű inkubátorház megálmodói minimum 16 betelepülő, és minimum 26-30 igénybevevő vállalkozásra számítottak, és úgy kalkuláltak, hogy 3 év alatt az árbevétel nagysága bőven 100 millió Ft felett (215 millió Ft) lesz. A projekt tervezett kezdete 2010.10.29. volt, és napra pontosan két évvel később, 2012.10.29-én kívánták befejezni. Az adatbázis szerint mindkét határidő teljesült.

Kiábrándító valóság

Valami azonban nincs rendben. Erre utal, hogy az Inku-Projekt Kft. 2012.12.07-én benyújtott Záró Projekt Előrehaladási Jelentését az NFÜ elutasította. Amin nem is lehet csodálkozni, ha megnézzük az elvileg tavaly október végén elkészült épület őszi és jelenlegi állapotát. Helyi forrásunk 2012 októberében az erősen megviselt táblát még le tudta fotózni, azóta ez eltűnt, és megkezdődött a tereprendezés. Most a parkoló térkővel borítása a végéhez közeledik, de a parkosítás még várat magára. Ennél is nagyobb probléma, hogy jól láthatóan még a belső munkálatokkal sem végeztek teljeskörűen, 2013. február elejére sem. A valóság köszönőviszonyban sincs a látványtervvel.

Ennek ellenére a cég 2012.11.05-én kiadott közleményében az áll, hogy „A 2013-as évben a teljes nettó hasznos terület 30%-át bérbe adta a társaság, jelenleg tárgyalások folynak 5 céggel is területbérlés tárgyában.” Az elméletileg kedvezményes bérleti és szolgáltatói díjakról egyébként semmilyen információ nincs az inkubátorház profinak tűnő honlapján, így nem megállapítható, hogy valóban olcsóbbak-e a piaci áraknál.

A tulajdonosok

Viszont a projektleírás szerint két magánszemély által alapított Inku-Projekt Kft. tulajdonosainak összefonódó üzleti kapcsolatai mondhatni külön menüpontot kaptak az oldalon. Az Inku-Projekt Kft.-t és társát, az Inku-Invest Kft.-t a több dabasi cégben érdekelt Faldina László, és a szintén több vállalkozásban érdekelt Lovász György jegyeztette be.

Az inkubátorház honlapjának Partnerek c. aloldalán láthatjuk, hogy az inkubátorház jogi partnere a Dr.Termel Ügyvédi Iroda, könyvelésben és adótanácsadásban az ICT Európa Finance Kft. van segítségükre, pályázatírásban az ICT Európa Tenderház Kft., rendezvényszervezésben az ICT Európa Event Premium Kft., informatikai területen pedig az ICT Európa Network Kft.-re számíthatnak. Ezek mindannyian az ICT Európa cégcsoport tagjai, ennek az ICT Európa Holding Zrt.-nek pedig Lovász György a vezérigazgatója. Önéletrajza és a cégadatbázis szerint a cégcsoport alapító tagja.

Az ICT Európa Finance Kft. és az ICT Európa Tenderház honlapján megtaláljuk dr.Termel Balázst is, aki rövid életrajza szerint 2005 óta az ICT Európa Tenderház Kft. jogi igazgatója, korábban az ICT Európa Tenderház Kft. és az ICT Európa Sportmanagement Kft. tulajdonosa is volt, és 2009 óta rendelkezik önálló ügyvédi irodával.

Vagyis az inkubátorház összes partnere a tulajdonosok érdekeltségi köréből verbuválódott, ami máris nem hangzik olyan jól.

Kíváncsiak voltunk az Inku-Projekt Kft. véleményére is a befejezetlennek tűnő ingatlanról, de az inkubátorház honlapján kapcsolatként megadott, a Termel Ügyvédi Irodában kicsengő telefont felvevő hölgy tájékoztatása szerint telefonon senki nem kíván nyilatkozni az ügyben, az emailben feltett kérdésekre pedig nem válaszoltak.

Erdélyi Katalin

A cégadatokat az Opten szolgáltatta. Képek: atlatszo.hu, inkuprojekt.hu

Amennyiben Önnek tudomása van hasonló, befejezetlen, vagy más okból furcsa vagy gyanús, EU-támogatást elnyert projektről, kérjük küldjön róla fotót és rövid leírást az [email protected] címre.

 

Megosztás