Letelepedés-biznisz

Karibi országokban nyúlhatott bele a választásokba a brit útlevélkirály

Számos országban könnyedén szerezhetnek állampolgárságot olyan külföldiek is, akik soha nem éltek ott. Ehhez elég egy ingatlanbefektetés, államkötvény-vásárlás, vagy a nemzeti vagyonkezelő alapnak nyújtott támogatás. Néhány százezer dollárért már hozzá lehet jutni egy útlevélhez, és a megfelelő országból származó útlevéllel tulajdonosa szinte bármelyik másik országba bejuthat. A svájci Christian Kalin és cége, a Henley & Partners kis méretű országoknak ad tanácsot, hogy hogyan keressenek pénzt útlevelek eladásából. A cég már több tízmillió dollárt keresett ezen az üzleten. A tanácsadó cég első nagy ügyfele a Karib-térségben található szigetország, Saint Kitts kormánya volt.

2018 júliusában brit parlamenti képviselők is foglalkoztak az „aranyútlevél-biznisszel.” A parlament digitális-, kulturális-, média- és sportbizottságának tagjai az álhírek kérdését kezdték kutatni, de hamarosan olyan módszerekről szereztek tudomást, amelyek alkalmasak a választások befolyásolására, vagy akár a demokrácia aláásására is.

A brit képviselők a bizottsági meghallgatásokon keresztül értesültek a Facebook-adatok politikai kampányra való jogosulatlan használatáról elhíresült Cambridge Analytica és testvércége, a Strategic Communications Laboratories (SCL) módszereiről. Egy 89 oldalas jelentés egyik bekezdése szerint Alexander Nix, a Cambridge Analytica alapítója és az „útlevélkirály” Christian Kalin „fausti alkut” kötöttek egymással.

A képviselők szerint Nix és Kalin együttműködtek, hogy befolyásolják a választások kimenetelét olyan helyeken, ahol Kalin cége, a Henley & Partners üzletelni akart.

Az SCL számos karibi kampánya mögött a Henley & Partners állt, ami „megszervezte, hogy befektetők finanszírozzák a kampányokat… amiért cserébe a Henley & Partners kizárólagos jogot kapott volna az útlevélbizniszre az adott országban” – állítja a brit parlamenti bizottság időközi jelentése.

Kalin ragaszkodik hozzá, hogy a vád teljes mértékben valótlan.

Egy helyen voltak, egy időben

A Henley & Partners sikertörténete 2006-ban kezdődött, amikor a cég ötéves szerződést kötött arra, hogy újraindítsa Saint Kitts programját, amelynek keretében befektetésért cserébe lehetett állampolgársághoz jutni. A tanácsadócég minden sikeres jelentkező után 20000 dollárt (körülbelül 5,5 millió forintot) kapott. Napjainkig Saint Kitts több mint 16000 útlevelet értékesített, darabját akár 250 ezer dolláros (71 millió forintos) áron.

A karibi országok által kiadott útlevelek értékesek, mivel vízummentességet biztosítanak 130 országba, köztük az Egyesült Királyságba és számos európai országba is. Ez nagyon vonzóvá teszi őket a pénzes orosz, kínai és közel-keleti elit számára.

2010. január 25-én Alexander Nix és Christian Kalin együtt ebédelt Saint Kittsen. Nix ekkor még az SCL választási osztályát vezette, és azért bérelték fel, hogy segítse az ország munkáspárti miniszterelnökének, Denzil Douglasnek az újraválasztását, immár a negyedik ciklusra. Kalin pedig tanácsokkal látta el mind az SCL-t, mind a jelöltet.

Források szerint 2009 novemberében Nix elküldött egy olyan e-mailt, amelyben a Saint Kitts-i választásokon végzett munkájának díját 2,7 millió dollárra (765 millió forintra) becsülte. Az emailből Kalin is kapott másolatot, bár ő nem emlékszik rá, hogy megkapta volna.

Amikor brit képviselők vizsgálni kezdték az SCL tevékenységét, tudni akarták, hogy ki finanszírozta az SCL  karibi választásokon végzett munkáját.

„Tudomásom szerint valószínűleg Kalin finanszírozta a választások egy részét, vagy pénzügyileg hozzájárult bizonyos választásokhoz” amelyeken az SCL dolgozott, mondta a bizottságnak Nix.

Kalin ragaszkodik hozzá, hogy sem ő, sem cége, a Henley & Partners nem tett összehangolt erőfeszítéseket, hogy pénzt gyűjtsön az SCL-nek. Ám felidézett olyan találkozókat, ahol embereket mutatott be Douglasnek és az SCL-nek, és elismerte, hogy sok gazdag ügyfele adományozhatott kampánycélokra.

Kalin állítja, hogy nem volt „hivatalos kapcsolat” a Henley & Partners és az SCL között; csak azért kommunikáltak egymással, mert egy helyen voltak egy időben, és ugyanazokkal az ügyfelekkel dolgoztak.

Belsős SCL-dokumentumok azonban alátámasztják, hogy az SCL és a Henley & Partners széles körű együttműködést folytatott.

Útlevelektől a szavazóurnákig

Miután 2010-ben sikerült elérniük Douglas újraválasztását, az SCL Arnhim Eustace ellenzéki politikus választási kampányán kezdett el dolgozni a Saint Vincent és a Grenadine szigeteken.

A Guardian által megszerzett SCL-dokumentumokból és interjúkból kiderül, hogy a Saint Vincent-i kampány során Kalin volt, hogy napi rendszerességgel kommunikált Nixel és más SCL-alkalmazottakkal. A dokumentumok azt sugallják, hogy a svájci üzletember intenzíven részt vett a stratégia kialakításában, és néha közvetlen tanácsokkal látta el az SCL munkatársait.

Eustace kampányzáró beszédében azt állította, hogy pártja, az Új Demokrata Párt (NDP) „számos érdeklődő [nemzetközi] befektetővel folytatott megbeszéléseket”, akik elkötelezték magukat, hogy a párt győzelme esetén több millió dollárt költenek majd új projektre.

Eustace nem nevezte meg a reménybeli befektetőket. A levelezés azt sugallja, hogy a politikus soha nem is tudta a nevüket. Kalin viszont igen.

A kampányzáró gyűlés előtt néhány nappal Kalin e-mailt küldött Eustacenak. „Ezek azok a dolgok, amelyeket megtehetünk önökért, ha kormányra kerülnek” – írta. „Kérem, nyugodtan használják a fenti pontok bármelyikét a választási programban, kampányüzenetekben stb., mivel személyesen biztosíthatom Önt, hogy mindezeket képesek vagyunk megvalósítani.”

Minden erőfeszítés ellenére Eustace elvesztette a 2010. december 13-i választásokat. A választást követő napon az SCL beszédet írt Eustacenak; a beszédet először Kalinnek küldték el, akit arra kértek, hogy továbbítsa azt a jelöltnek.

Eustace, aki elmondta a neki írt beszédet, azt nyilatkozta, semmi különös nem volt abban, hogy az SCL írta a beszédeket.

Ami a kampány finanszírozását illeti, a politikus azt állítja, hogy a nemzetközi adományozókat „a Henley & Partners mutatta be,” és hogy „egyes adományozók közvetlenül az SCL-nek fizették be a hozzájárulásukat.”

Az SCL nem dolgozott olcsón. A Guardian által megvizsgált dokumentumok között szerepel egy becslés a Saint Vincent-i kampány költségeiről. A 2010 áprilisában keltezett dokumentum szerint a kampány ára közel ötmillió dollár (közel másfél milliárd forint) volt – egy olyan országban, ahol a választásra jogosultak száma mindössze nyolcvanezer fő.

Az SCL egyik korábbi alkalmazottja azt nyilatkozta a Guardiannek, hogy a dokumentum Kalin számára készült, és egy Skype hívás keretében juttatták el hozzá. Egy másik forrás azt állította, hogy az SCL költségeit listázó táblázat egyike volt több hasonló dokumentumnak, amelyeket Kalinnek készítettek.

Kalin tagadja, hogy utasításokat adott volna az SCL-nek vagy Eustacenak. Azt elismeri, hogy ügyfelei esetleg pénzt adományozhattak az SCL-nek Saint Vincentben, de ragaszkodik hozzá, hogy ez nem az ő közvetítésével történt. Kalin azt nyilatkozta, visszatekintve tévedés volt belefolynia a politikai folyamatba.

Úgy tűnik, senki nem tudja – vagy ha tudja, nem hajlandó elárulni –, ki fizette ki az SCL szolgáltatásait Saint Kittsben és Saint Vincentben. Nix nem nyilatkozik. Kalin azt állítja, nem ő fizetett.

Egyik szigetországban sincsenek olyan kampányfinanszírozási törvények, amelyek arra köteleznék a politikai pártokat, hogy adományozóikat megnevezzék, vagy kampánykiadásaikat átláthatóvá tegyék.

Idén júliusban a Henley & Partners szerződést kötött Moldova kormányával, előtte pedig egy másik szigetország, Grenada útlevélprogramjának lebonyolítására kapott megbízást. A cég tavaly nyitott irodát Saint Luciában.

A cég igazi sztárügyfele azonban Málta: az ottani kormánnyal 2014-ben kötött szerződést a Henley & Partners. A máltai útlevél különösen értékesnek számít, hiszen egy máltai állampolgár bárhol élhet és dolgozhat Európában.

Írta: Juliette Garside és Hilary Osborne

A cikk elkészítésében közreműködött: Stephanie Kirchgaessner

Fordította: Orosz Kata. Az eredeti, angol nyelvű cikket itt olvashatja.

Kiemelt kép: Christian Kalin interjút ad 2018 áprilisában. Forrás: OCCRP/YouTube

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42