Global Voices

Ki az a több mint 5 millió ember, aki lájkolja a kínai állami sajtót a Facebookon?

„A Facebookon a világ összes médiaportálja közül a People’s Dailynek van a második legtöbb követője” – hencegett Lu Xinning, a People’s Daily, a Kínai Kommunista Párt szócsövének főszerkesztő-helyettese egy nemrégiben tartott kínai-orosz média fórumon.

Mindezt annak ellenére nyiltakozta, hogy a Facebook elérését letiltották az országban, csakúgy mint a többi népszerű közösségi médiaoldalt beleértve a Twittert, a YouTube-ot és a Flickert is. Az oldalnak jelen pillanatban 5,7 millió lájkja van, amivel ugyan lemarad a New York Times mögött, de ez a szám még mindig több 2,2 millióval annál, amennyivel a Washington Post büszkélkedhet. Lu Xinning a Facebook lájkok számát bizonyítékul idézte ahhoz az állításához, hogy a People’s Daily sikeresen alkalmazta mind a hagyományos és az új médiát, valamint, hogy az oldal globális szinten is sikeres.

A Facebookon a 2010-es évek közepétől kezdve van jelen az újság, és leginkább angol nyelvű cikkeit osztja meg. Legfrissebb megosztásaik közt szerepel például a kínai nagy fal pusztulása, egy építész sörösüveg-háza, illetve egy kormányzati riport, amely bemutatja, hogy mennyire nem tisztelik az USA-ban az emberi jogokat. Ezek százával – ha nem ezrével – kapják a lájkokat, kommenteket és a megosztásokat.

2013 áprilisában az oldal még csak 1000 követőnél tartott, de 2014 júliusában már az egymilliót ünnepelték. Mióta Lu büszkélkedett a friss adatokkal, az oldal számos negatív kritikát kapott, melyben az emberek megkérdőjelezik a jelenlegi magas számot.

Számos kínai netező csak a fejét vakarja, hogy ki lehet az a sok millió rajongó, aki követi az újság Facebook-oldalát. Egyesek arra tippelnek, hogy a látogatók egy része egyszerű robot, vagy zombi (azok a felhasználói fiókok, amelyek ugyan még léteznek, de már nem használja őket senki), ami a kínai közösségi média oldalakon egyébként teljesen megszokott.

„Alexander the super wanderer” Kína saját, népszerű mikroblog platformján, a Weibón kérte meg a People’s Dailyt, hogy segítsen az embereknek megtanulni, hogyan férhetnek hozzá a Facebookhoz:

Vajon meg tudja nekünk mutatni a People’s Daily, hogyan követhetjük a Facebook oldalát? Le kell nyomnunk az ellenséget, a The New York Times-t.

Yong Jian kurátor pedig egyenesen azt állítja, hogy fogalma nincs arról, mi lehet a Facebook:

Csak most hallottam arról a valamiről, amit Facebooknak neveznek. A People’s Daily szerint 4 milliónál is több rajongója van itt. Na már most nekem fogalmam sincs, miféle könyv lehet ez a Facebook, azt sem tudom, hogy hol olvashatnám. Mindenesetre, ha a People’s Dailynek ilyen sok követője van ott, biztos nagy hatása lehet.

A netezők azt is megjegyzik, hogy a lájkok száma egyszerűen nem tükrözheti egy Facebook oldal hatását. Szerintük leginkább a felhasználói részvétel mértéke számít.

Egy Reuuter nevű felhasználó a Weibon hasonlította össze a részvételt a People’s Daily és a japán aktmodell, Sola Aoi oldala közt.

A People’s Daily globális elérésű lett, és már a második legnagyobb hírportálnak számít a világon, legalábbis, ha a Facebookot nézzük. Ez bizonyára felvillanyozza az országot. De sajnos közel sincs akkora hatása, mint Sola Aoinak. Miközben a People’s Dailynek 36,14 millió rajongója van, Sola Aoinak pedig csak 15,87, addig az utóbbi üzenetei tízszer több megosztást és lájkot kapnak.

Ugyan sokan felvetették, hogy a People’s Daily egy közösségi média marketing cégtől szerezte a lájkjait, „Thousand of Stars” szerint a jelenségnek köze van a külföldön élő kínaiak „elvont” hazafias érzelmeihez.

Valójában az amerikában élő kínaiak igazi hazafiak. Elméletben szeretik hazájukat, melyet az ország tájainak és népi kultúrájának homályos ismerete táplál. Az ilyen jellegű hazafiasság szerintem inkább egyfajta nosztalgia. Fogalmuk sincsen arról, hogy a rizsföldeken már rég nem dolgozik senki, vagy arról, hogy a folyók teljesen szennyezettek. Elképzelésük sem lehet a bürokrácia hatalmáról, a hülye rendszerekről, a magas adókról és a nehéz megélhetésről. Valószínű, hogy ilyen emberek azok a tengerentúli kínaiak, akik lájkolják a People’s Daily oldalát.


Ez a bejegyzés eredetileg a Global Voices Online magyar oldalán jelent meg. Szerző: Oiwan Lam. Fordító: Katona Fruzsina.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42