
Több Fidesz-közeli cég is EU-s támogatással vásárol elektromos autókat
A ZÁÉV, a Valton, a Market, a 4iG, Matolcsy Ádám bútorcége és Szijjártó Péter kedvenc cipőboltja is kért uniós támogatást. Van, aki kínai autókat vesz belőle.
Egy érdi Facebook-csoportban heves vitát váltott ki a védőnői helyiség mosdójában tapasztaltakra panaszkodó anya posztja. Azt írta, vállalhatatlan állapotok vannak azon a helyen, ahová édesanyák viszik szűrésekre gyermekeiket, gyakran újszülötteket. Véleményét osztják az általunk megkérdezett szülők is, az önkormányzat és a kórház pedig egymásra mutogat. A népegészségügyi szervek nem válaszolnak a kérdésre, hogy kinek kellene a takarítást biztosítania.
„Az, hogy az ember elmegy egy védőnői vizsgálatra, és ilyen körülmények fogadják, az vállalhatatlan. Éves státuszvizsgálatra vittem a gyermeket a védőnőhöz. Ekkor a gyermeknek használnia kellett volna a mosdót. Borzasztó körülmények voltak, nagyon koszos volt a vécé, vécépapír volt a földön. Semmihez nem mertünk hozzányúlni, mert olyan kosz és mocsok volt. Mikor rákérdeztem, azt a választ kaptam, hogy ezt a problémát már jelezték, de megoldás egyelőre nincs. Én nem gondolom, hogy a takarítás a védőnő feladata lenne” – mondta az Átlátszónak egy édesanya.
Hasonló élményről számolt be egy másik megkérdezett is, szerinte „a mosdó egy jó ideje használaton kívüli állapotban van, nagyon koszos. Mi sem akartuk használni, csak elfogyott a zsebkendőm és benéztem, hátha ott van papír. Nagyon sajnálom, hogy ilyen állapotok vannak. Szerintem minden orvosi rendelőbe szükség volna takarítónőre, mert nem gondolom, hogy ez az asszisztensek és doktornők feladata lenne”.
„Az ingatlanüzemeltetés és a közös használatú helyiségek takarítása a helyi önkormányzat feladata. Szakmai tekintetben a működést a kórház garantálja, ám az üzemeltetési feladatok ilyen esetekben önkormányzati hatáskörbe tartoznak” – válaszolta lapunknak a Dél-Budai Centrumkórház Szent Imre Egyetemi Oktatókórház, amikor arról kérdeztük, kinek a feladata az érdi védőnői helyiségek – így a mosdók – takarítása. Szerettük volna megtudni azt is, érkezett-e panasz, bejelentés akár a védőnők, akár a lakosság részéről a higiéniai állapotok miatt, ám erre a kórház második megkeresésünkre sem válaszolt.
Bár szerintük az ingatlanüzemeltetés és a közös használatú helyiségek takarítása a helyi önkormányzat feladata, a kórház honlapján több olyan álláshirdetést is találtunk, amelyekben az érdi védőnői telephelyre keresnek munkaerőt, napi, heti takarításra, Érden belül változó helyszínekre, határozatlan időre, 4 órában. Erről is kérdeztük a kórházat, választ erre sem kaptunk.
Az Érdi Önkormányzat szerint a takarítási feladatok – a kórházzal kötött szerződés szerint – a kórházat terhelik, mivel az önkormányzattól megkapta a védőnői helyiségek ingyenes használati jogát.
„Folyamatos szakmai egyeztetések zajlanak, mert vannak köztünk jogértelmezési, illetve szerződésértelmezési nézetkülönbségek. A takarítás kérdésében a két fél januárban abban állapodott meg, hogy első körben a Kórház próbálja meg megoldani a feladatot, de ha valamilyen oknál fogva nem engedélyezik számukra az új munkaerő felvételét, akkor az Önkormányzat keres megoldást a problémára.”
A helyzet elég régóta fennáll, ugyanis a területi védőnői szolgálat átszervezése 2023-ban történt meg. A törvény értelmében 2023. július 1-jét követően az állam gondoskodik a védőnői ellátásról. Korábban a munkáltatói jogokat a települési önkormányzat látta el, számos kedvezményt (pl. önkormányzati lakást) biztosítva a védőnőknek, ám az új módosítás értelmében a védőnők a megyei irányító kórház alkalmazottai lettek, tevékenységüket kizárólag egészségügyi szolgálati jogviszonyban láthatják el. Az érdiek esetében a kijelölt kórház a Szent Imre Oktatókórház lett.
A módosítás értelmében a szakmai irányítást az Országos Kórházi Főigazgatóság, a hatósági felügyeletet pedig a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ látja el. Az önkormányzatok ugyanakkor nem vonultak teljesen háttérbe, együttműködésük továbbra is nélkülözhetetlen.
Ám az, hogy az együttműködés mire terjed ki, Érden nem teljesen egyértelmű. A törvény szerint „az ellátás jogszabályban előírt tárgyi feltételeit az állam a települési önkormányzattal kötött megállapodás útján is biztosíthatja”. Ilyen megállapodást az érdi önkormányzat is kötött a Szent Imre Oktatókórházzal. Eszerint az önkormányzat térítésmentesen, azaz ingyenesen használatba és birtokba adja azokat az ingatlanokat (és a feladatellátáshoz szükséges ingóságokat), amelyeket eddig is védőnői szolgáltatások biztosítására használtak. A szerződésben a Polgári Törvénykönyv haszonélvezeti jogra vonatkozó passzusaira is hivatkoznak, miszerint „a haszonélvező viseli a dolgokkal kapcsolatos terheket, a haszonélvezőt terhelik a dolog használatával kapcsolatos kötelezettségek”.
A szerződés egyik pontja szerint az önkormányzat kötelezettséget vállal arra, hogy 2023. július 1. és 2023. december 31. között ellátja a területi védőnői feladatellátással összefüggő üzemeltetési, működtetési, karbantartási, hibaelhárítási feladatokat, de fenntartja igényét a költségek megtérítésére.
A szerződésben az is benne van, hogy a kórháznak ingyenes használatba adott vagyonelemek tekintetében az önkormányzatot 2023. július 1. napját követően nem terheli felelősség, ha a szerződéses kötelezettségeinek nem tesz eleget, sőt jogosult a használó által mulasztott esetleges kár megtérítésére is.
Azaz az önkormányzat 2023. december 31-ig úgy vállalta a védőnői telephelyek üzemeltetését, hogy annak költségét a kórháztól várta.
Az önkormányzat azt írta, hogy a közüzemi számlákat a szerződéskötés után továbbították a kórháznak, de azokat az intézmény nem térítette meg.
„Az Önkormányzat szerette volna elérni azt is, hogy a védőnői szolgáltatások teljes államosítása után a védőnői helyiségek fogyasztására önálló mérők legyenek felszerelve (mivel több telephelyen osztoznak orvosokkal, ezért ezeken a helyeken közös mérők vannak), illetve legyenek átírva a Kórház nevére. A Kórház ezt az egyeztetéseken azzal hárította, hogy az üzemeltetésükkel kapcsolatos feladatok a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatósághoz (KEF) tartoznak, ám a KEF csakis olyan mérőórák átírását vállalhatja, amelyek a Kórház területén vannak. Álláspontunk szerint éppen ennek teremtett volna jogalapot az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzésre kerülő használati jog, amit szintén szorgalmaztunk és ami sajnos elmaradt. Az Érdi Polgármesteri Hivatal ez ügyben többször próbált egyeztetni a KEF-fel, de a mai napig nem kaptunk választ.”
Az érdi önkormányzat továbbra is minden számlát fizet, a szolgáltatók felé elmaradása nincs. Állításuk szerint a kórház januárban azt közölte, hogy amennyiben sikerül megállapodniuk, visszamenőlegesen vállalják a díjak kifizetését.
A takarításról az önkormányzat azt írta, hogy az egyik telephelyen (Bagoly utca) nincs probléma, mert ott a városgazda az épület üzemeltetője, a takarítást is ő végzi. Az épület többfunkciós, a védőnői telephelyen felül van háziorvosi és egy gyerekorvosi részleg, illetve egy gyógyszertár is
„A védőnői telephely takarítását költségeit a Kórház jelenleg nem téríti a Városgazdának. Az államosítás előtt a Dunai utcai és a Diósdi úti telephelyen az önkormányzati fenntartású szakrendelőnk fizette a takarítás költségeit, egy-egy takarítót megbízva a feladat ellátásával.
A feladatok átadását követően több jelzést kaptunk, hogy a Diósdi utcai telephely koszos, ezért a Városgazda intézkedett: felvett egy takarítót. Ennek a költségeit szintén az Önkormányzat állja, amit a Kórház nem térít meg.
A Bajcsy-Zsilinszky úti rendelőben az a cég takarított az államosításig, amely a szakrendelőben is végzi a takarítás munkálatait.”
Arra a kérdésünkre, hogy mindez mekkora kiadással jár az Önkormányzatnak, úgy nyilatkoztak, hogy a Bagoly utcai és a Diósdi úti védőnői helyiség takarítása telephelyenként 95 ezer forint havonta, azonban ebben nincs benne a karbantartás, a síkosság-mentesítés stb. költsége.
Az egyik telephelyre mi is ellátogattunk, akkor épp egy asszisztensnő takarította a rossz állapotban lévő mosdót.
Most úgy tűnik, új, kompromisszumos megoldásra hajlik a kórház is. Eszerint a védőnői telephelyeken lévő mérőórákat a Városgazda nevére írnák át és a takarítást is az önkormányzat vállalná, ehhez egy újabb szerződést kötnének a kórházzal. Úgy tudjuk, a mérőórák átírásának ügyintézése folyamatban van.
Korábban a Medicina2000 Magyar Járóbeteg Szakellátási Szövetség is felmérte a területi védőnői szolgálat átszervezése kapcsán az állapotokat, az önkormányzatok tulajdonában álló szakrendelőket kérdezték meg a tapasztalatokról. A beérkezett válaszok alapján a válaszadó intézmények átlagosan 13 védőnőt „adtak át” a vármegyei intézménynek, az átadás-átvétel alapvetően rendben zajlott, bár az átvevő vármegyei intézmények több mint negyede (28 százaléka) nem, vagy nem elegendő tájékoztatást adott, és az esetek ötödében (21 százalékában) az átadás-átvétel nem történt meg a kitűzött határidőre.
A válaszok alapján a feladat ellátásához szükséges infrastruktúrát, működéshez szükséges szerződésekkel összefüggő költségeket az esetek 82 százalékában továbbra is az Önkormányzatok fenntartásában működő rendelőintézet biztosítja.
Azonban komolyabb problémák látszódnak a költségek térítése kapcsán. A válaszadók több mint fele (57 százaléka) arról számolt be, hogy a költségeket mindeddig egyáltalán nem vagy nem időben térítette meg az átvevő intézmény.
Az átvevő vármegyei intézmények átlagosan 8 hónapja adósak a kifizetésekkel, és a védőnői szolgálathoz kapcsolódó átlagos kintlévőség nagysága intézményenként mintegy 3,5 millió forinttól a 12 millió forintig is terjedtek.
Felmerültek ezen kívül még egyéb egyeztetést igénylő problémák is, amit nem sikerült a megoldani, erre a válaszadók 40 százaléka panaszkodott. Ide tartozott például a tárgyi eszközök (pl. munka során használt egészségügyi eszközök) javítása, fertőtlenítőszerek, tesztek, poharak, nyomtatópapír pótlása is.
Az érdi helyzetről megkérdeztük a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központot, valamint a Pest Vármegyei Kormányhivatal Érdi Népegészségügyi Osztályát is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy tudnak-e a problémáról, illetve tettek-e már intézkedéseket, de választ nem kaptunk. A Belügyminisztériumtól csak annyit írtak, hogy kérdésünkre a kórház már válaszolt.
Szabó-Gödri Rita
Címlapkép: illusztráció, forrás: Pixabay
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
A ZÁÉV, a Valton, a Market, a 4iG, Matolcsy Ádám bútorcége és Szijjártó Péter kedvenc cipőboltja is kért uniós támogatást. Van, aki kínai autókat vesz belőle.
A debreceni indoklás szerint az adó összege 12 éve változatlan, miközben az infláció magas, és a lakosok is többet keresnek, mint korábban.
A vízszolgáltatótól értesültünk, hogy 2019 óta tudják: ólommal szennyezett a víz a Váci Madách Imre Gimnáziumban. A fenntartó ballonos vizet biztosít.
A New Land Media nyerte a Nemzeti Kommunikációs Hivatal tenderét, amit a Visit Hungary és a Kisfaludy2030 Zrt. számára írtak ki. Az alvállalkozó a Századvég lesz.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!