Mozdulatok a labirintusban – gyakorlatok szemellenzőben és pofaszíjjal
A kifáradt, leépült, csöppnyi, gazdasági ügyeskedéssel túlélő „helyek” központi elképzelés szerinti hálózatba szervezése fogós feladat. Hogyan is lehet ezt kezelni?...
Rendszerváltás óta azt olvashatjuk, hogy a bruttó hazai termék (GDP) csekélyke részét (2011-ben ~1,2%-át) költjük kutatásfejlesztésre. Erre később az a válasz érkezik, hogy most majd sok százmilliárdnyi támogatás írja felül ezt az állapotot. Aztán következik, hogy nem sikerült gazdaságilag a tárgyév, és a megszorítások ideje jött el, így a kutatásfejlesztésben dolgozók értsék meg, hogy tőlük von el pénzt először a Kormány. Így kérte megértésünket Antall József, majd később Horn Gyula is. Aztán a kérés is elmaradt.
Az írásom első részében már érzékelhetővé tettem, hogy a hazai politika a kevés számú kutatásfejlesztési (K+F) és innovációs (I) szereplő terelgetésére tesz rövidtávú gondolatkísérleteket. Hamar belefárad ötleteinek következetes kimunkálásába, inkább újat talál ki helyettük. Mindennek kettős előnye van, az egyik, hogy nem marad felelős a korábbiakért, a másik, hogy átszervezésre hivatkozva zárolni lehet a pályázati pénzek osztását, így a K+F+I tevékenységet érintő évi ráfordítás máshová (pl. most gazdaságélénkítésre és munkahelyteremtésre) terelhető.
De mennyien is dolgoznak ezen a területen és hol találhatók a szereplők? Nyúljunk a Központi Statisztikai Hivatal adataihoz, reménykedve abban, hogy itt a valóság vázolására alkalmas adatsorokat találunk.
Azt találom 2011-re (ez az írás pillanatában a legújabb), hogy hazánkban most 188 kutató és fejlesztő intézet van, 1380 felsőoktatási kutatórészleg és 1432 vállalati kutató és fejlesztő hely. Az első bajom ezzel a kutató és fejlesztő mixtúrával van. Kutatás és fejlesztés nagyon eltérő tevékenységet tartalmaznak. A kutatás valami eredeti megismerésére való törekvés, vagy a nemzetközi történések alapján legalábbis annak látszó. A fejlesztés viszont a már előrehaladott kutatások alkalmazására való törekvés. Ehhez képest is más az innováció, amely a fejlesztés gyakorlatban való elhelyezését, annak menedzselése jelenti. Hol válnak el a nyilvántartásban egymástól a technológia transzfer szereplői? Nem mindegy ugyanis egymáshoz viszonyított arányuk. Mennyien dolgoznak tehát az eredetin, mennyien a követő folyamatban és hányan csinálnak ebből üzletet? Mi is az a vállalati kutató és fejlesztő? Hol rejtőzik 21 ezer kollegám, hogy a hírüket is ritkán hallom. Tudni vélem persze, hogy többségük egy cég számára anonim munkát végez, amely alkalmazásukkor megvette őket jövendő teljesítményükkel együtt. Az eredményeiket a cég szabadalmakban vagy termékekben kamatoztatja. Lehet, hogy kutatást is végeznek néha, de aligha ez a meghatározó tevékenységük. Az egyetemi kutatóhely kategória is magyarázatra szoruló. A nyilvántartás szerint 24 ezren dolgoznak itt, miközben oktatnak, vagy talán amíg ők oktatnak, addig a szakdolgozó és PhD hallgató kutat. Van, ami ezen a szinten is kiválóan művelhető. Más lett viszont az eredmény, ha a KSH teljes munkaidőre vetítette ezt az értéket, akkor ugyanis a 21 ezer vállalati fejlesztő 17 ezerre csökkent, míg a felsőoktatási 24 ezerből csupán 8 ezer (2. ábra) maradt. A főállású kutatóintézetek tízezer kutatójából és fejlesztőjéből is csak 8 és félezer. Az álláshalmozás kiszűrése gondolom lehetetlen ezen a szinten. A felsőoktatásban dolgozó kollegák tehát megharmadolódnak, azaz munkaidejük harmadát töltik átlagosan ezen a területen. Hazánkban tehát – meglepetésemre – a vállalati kutatás látszik a legterebélyesebbnek, bár hírei aligha érik el a nyilvánosságot.
2. ábra: Teljes foglalkoztatásra átszámított munkaerő létszám (KSH)
A mezőgazdasági tárca hajdani kutatóhelyeire jellemző, hogy nagyobb részüket fejlesztő vállalatokká alakították át, amelyek ideig-óráig próbálták is a piacon eladni maguk. Az esetek többségében azonban kutatóikat vesztették, bevételeik pedig fenntartásukat sem tette lehetővé. Vagyonuk átkerült így a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-hez, amely üzemszerű működést vár el és eladható vagyonrészként kezeli őket. A kutatás hazai központjának tekintett MTA viszont 2011-ben még 38 intézetet és 2 kutatóközpontot mutatott fel, míg 2012-ben már csak 5 intézetet és 10 kutatóközpontot. Összevonás ezerrel. Az MTA-nál találom 2011-ben még az intézetek 21%-át, a mezőgazdasági tárca érdeklődésének körében (de már nem feltétlenül az irányítása alatt) 19%-át. Beszélhetnénk még a Bay Zoltán-intézetekről, amit 1994-ben Pungor Ernő (OMFB, lásd majd egy későbbi részben) alapítványi formában hozott létre, de így sem találunk válaszokat arra a kérdésre, hogy merre található a KSH statisztikában jelzett intézetek fele?
Az MTA 2011-ben 5700, 2012-ben 5500 létszámmal működött. A 2011-es 140-es átlagos intézeti létszámuk, 2012-ben – az összevonások hatására – 370-re növekedett. Az MTA kívül fennmaradó intézetek dolgozó száma ekkor átlagosan harminc közeli. Hihetetlennek tűnik, hiszen a gazdasági igazgatóságok ma aligha adják 8-10 embernél alább, azaz minél kisebb egy ilyen intézet annál nagyobb arányú adminisztrációt cipel. Persze ki is lehet ezt adni bérmunkába, csak akkor egy külső cég rálát az intézet gazdálkodására, amit a vezetők nem igazán kedvelnek. Illetve a KSH egy másik dokumentumába azt találjuk, hogy az intézetek 43%-a 1-9 fős, míg 31%-a 10-49. A hazai K+F+I intézetek fele tehát csak olyan mintha intézet lenne, de valójában csoport. Gondoljuk végig, hogy milyen műhelymunka – beleértve az inspiráló versenyt – folyhat olyan „intézetekben”, amelyek maximum kilenc főt foglalkoztatnak. 2011-ben a kutató-fejlesztő intézetek átlagos létszáma egyébként 45, az egyetemi kutatórészlegek hat és a vállalati kutató-fejlesztők egy tucat emberrel dolgoztak (3. ábra). Nem is vitás, hogy tarthatatlan ez a dekoncentráció. Felsőoktatásban érteni vélem, hogy egyes tanszékek K+F feladatokat is felvállalnak, s náluk így a segédszemélyzet létszáma is alacsony marad, hiszen a fő tevékenységre, az oktatásra terhelhető ez. Megannyi csipetcsapat, de ott vannak a szomszédos tanszékek, amelyek között valamiféle versenyszellem működhet. A vállalati K+F+I helyek száma viszont akár égen a csillag. A cégjegyzékben gyors kereséssel is félezer Bt-t és Kft-ét találok, amelyek nevében szerepel a kutató, a fejlesztő vagy az innováció szó. Mi is hozta ezeket létre? Talán pontosan az, hogy K+F+I hozzájárulást kell fizetni azoknak, akik maguk nem költenek ilyesmire. Ehhez hozzájárul a KTIA-ra alapozó pályázati rendszer, amelyben ezek a kis Jolly Jokerek jól kamatoztathatják gazdasági mutatóikat. „K+F-ipar” hallottam nem olyan régen egy döntéshozótól és bizonyos nézőpontból – ha nekem nem is tetsző – mégis találó. Az ügyes vállalkozó a KTIA rendszerébe ma magával visz felsőoktatási vagy kutatóintézeti csoportokat, hiszen a hazai K+F-re még ma is a rendkívüli tagoltság a jellemző, tehát nem az, hogy egy több száz kutatót foglalkoztató, kitűnően felszerelt intézet 3-4 vezető témán dolgozik, amelyben világszínvonalra tör. Ehelyett egy hazai kutató – gyöngén felszerelve – több témán párhuzamosan buzgólkodik, hogy kisegítse a költségvetés-hiányos intézetében az „övéit”.
3. ábra: A hazai K+F+I helyek átlagos foglalkoztatottsági értékei (KSH)
Hazánkban a K+F+I területén, 2011-ben közel 55 ezres létszámot tartottak nyilván. Szépen hangzik, de, ennek csupán kétharmada (38 ezer) kutató, míg a többi kisegítő. Ezen túlmenően a főállású kutatóintézetekben a teljes munkaidőre korrigált kutatóállománynak csak mintegy 23%-a található.
Mi is jellemző a kutatóra? „A magas szakmai színvonal biztosítéka, hogy az összes K+F-létszám mintegy negyede tudományos fokozattal rendelkezik, a – szinte kivétel nélkül felsőfokú végzettségű – kutatók körében pedig arányuk meghaladja az egyharmadot.” – olvasom a KSH statisztikát készítőtől. Lefordítom azt, amit olvasok: a K+F+I dolgozók egyharmada kutató, azaz van legalább PhD minősítésük. Így hozzávetőlegesen 13 ezres kutatólétszám a realitás. Mindez az összlétszám negyede csupán. A nyilvántartott K+F+I dolgozók többsége diplomás fejlesztő és innovátor lenne? Miért nem működik akkor hazánkban megfelelően a technológia transzfer?
Darvas Béla
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA kifáradt, leépült, csöppnyi, gazdasági ügyeskedéssel túlélő „helyek” központi elképzelés szerinti hálózatba szervezése fogós feladat. Hogyan is lehet ezt kezelni?...
A mezőgazdasági K+F tulajdonosi megosztása az ötvenes években elkezdődött, majd a nyolcvanas években leállt. Az eredmény egy, a mezőgazdasági tárca...
Az OMFB 1992. októberében nyílt állami alapítványt hozott létre. A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Magyarország legjelentősebb non-profit, piacorientált és...
1993-ban tetőzött a magyar ipari kutatóhálózat összeomlása. A már megrokkant intézeteket a „zártkörű” ítélethirdetés előtt amerikai szakértők dollármilliókért átvilágították, de a helyismeret...
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!