Oroszország egyetlen független tévéje egy gazdag nő hobbijaként indult
Natalja Szindejeva álomprojektje, a Dozsgy TV az igazság bemutatásával hamar kivívta Putyin haragját. Találó a dokumentumfilm címe: F@ck this job.
Az On The Spot legújabb filmje, a Születési helye: Auschwitz a transzgenerációs traumát mutatja be három nő élettörténetén keresztül. A koncentrációs táborban született Angéla és lánya, Kati a kamerák előtt utaznak vissza a múltba és körbe a világban, feloldást keresve. Az idén online megrendezett Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon (BIDF) a film március 7-től, digitális jegyvásárlás után lesz megtekinthető.
A generációk közötti traumák most, amikor a Holokauszt-túlélők unokái nőnek fel, nagy hangsúlyt kapnak a művészvilágban. Az utóbbi években rengeteg ilyen film született: többek között Révész Bálint Nagyi projektje vagy a NANA, Serena Dykman dokumentumfilmje. A népszerű Unorthodox-sorozatban (és főleg a sorozat alapját képező A másik út című könyvben) is szerepet játszik a holokauszt-trauma öröklődése, de még a nemzetközileg elismert Mundruczó filmben, a Pieces of a Woman-ban is megjelenik egy holokauszttúlélői szál az anya szerepében.
Ebbe a kánonba illeszkedik S. Takács András és Cseke Eszter, az On The Spot január 27-én, a holokauszt nemzetközi világnapján bemutatott filmje, a Születési helye: Auschwitz.
A film egyik főszereplője, Angéla kevesebb mint egy kilóval született a haláltáborban. Anyján, akit nem sokkal korábban hurcoltak el Magyarországról, dr. Mengele kísérletezett. Angéla titokban, a barakkban töltötte élete első heteit, annyira gyengén, hogy sírni sem tudott. Miután a tábort felszabadították, anya és lánya megmenekült, majd hazatért Magyarországra. A fel-fel lángoló antiszemitizmus korában, egy második férfi/apa elvesztése után emigráltak. Az anya haláláig nagyon szoros maradt köztük a kapcsolat.
A film másik főszereplője, Kati Kanadában él a családjával. Rákkutatóként dolgozik és megpróbálja megfejteni a holokauszttúlélők rákos megbetegedéseinek okát. Anyja tiltakozása ellenére egy rabbihoz megy feleségül, ortodox zsidó közösségben él. És mindent megtesz azért, hogy gyerekeinek ne adja tovább azt a traumát, amit ő anyjától, a táborban született Angélától örökölt. Kati ugyanis a holokauszt emlékének árnyékában nőtt fel: rettegésben, túlélésre nevelve.
A kamerák előtt a két nő visszatér Magyarországra, ellátogat Izraelbe és találkozik Ferenc pápával Auschwitzban.
A film talán legjelentősebb jelenetében azonban kettesben ülnek a stúdióban, és megpróbálják megfejteni, megmagyarázni a traumát, amit egymásra örökítettek.
A két nő monológját és párbeszédét régi képek egészítik ki: a háború után Magyarországon, Angéla és Kati fiatalkorában, Magyarországon és Kanadában készült felvételek. Egy telefonbeszélgetés Kati és a nagymama között, aki egy iskolai projekt kedvéért mesél neki 1944-ről. Arról, amikor megérkezett a táborba, Josef Mengeléről és arról az orvosnőről, aki megpróbálta rávenni az abortuszra.
A holokauszttúlélő nagymama csak itt, hangfelvételen jelenik meg a filmben: emléke azonban lépten-nyomon előjön, ahogy lánya és unokája megpróbálja a saját emlékeit és traumáit rendezni, hogy a következő generációknak ne kelljen ezzel foglalkoznia.
BIDF2021 – Born in Auschwitz – Születési helye: Auschwitz from BIDF on Vimeo.
Takács András és Cseke Eszter mintegy öt éven keresztül, öt országon át követte kamerájával a két nőt. A Prima Primissima Díjas és Pulitzer Emlékdíjas páros korábban is foglalkozott a születés emlékének hatásával, Az ellenség gyermekei című sorozatban például olyan embereket mutattak be, akik a történelem legsötétebb időszakaiban születtek: a vietnami háborúban, a román kommunizmusban, Észak-Koreában. Nekik köszönhetően ismerhetjük a másik két túlélőt, a világhírű magyar származású írót, Edith Eva Egert, illetve dr. Gabor Mate kanadai orvost, a gyerekkori trauma, a fejlődés, a függőség és ADHD terén elismert szakértőt.
A Születési helye: Auschwitz azonban nem a túlélést mutatja be, hanem azt, hogy milyen lenyomatot hagy a trauma a családon és a jövőn – még fél évszázaddal később is.
Nem holokausztfilm, legalábbis biztosan nem szokványos. Bemutatja a múltat, a holokausztot, a háború utáni országot és a vidéki városok antiszemitizmusát a század második felében, de hangsúlyosan a jövőre koncentrál.
Bár fontos kérdés, hogy Angéla hogyan dolgozza fel a traumákat, amik magzatkorától meghatározták az életét, sokkal fontosabb az, hogy hogyan oldja fel a család ezeket, hogy az unokák már ne örököljék.
2021-ben, amikor egyre kevesebb holokauszttúlélő van életben, és ezzel párhuzamosan egyre több utód nő fel, a holokauszt emlékének és a traumáinak átörökítése és megértése egyszerre sürgető és fontos téma. A Születési helye: Auschwitz pedig egy remek film, ami ezt a komplex témát nagyon emberi módon, testközelből mutatja be.
A film premiervetítése március 7-én lesz a BIDF keretei között. A bemutató után online stúdióbeszélgetés tekinthető meg a rendezőkkel, Cseke Eszterrel és S. Takács Andrással, valamint a film nagykövetével, Orvos-Tóth Noémi klinikai szakpszichológussal és az Örökölt sors írójával, Finali Gábor rabbival és Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal.
Online rendezik meg a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztivált (BIDF) 2021. március 1– 10. között, melyen 30 alkotást láthatunk – otthon, a fotelünkből. Magányosan vegetáló Gorbacsov; fehérorosz nyugalmazott tábornok, aki sztriptíztáncos unokájával él együtt; nagy dilemma előtt álló serpák; módos nyugdíjasok Floridában; elefántcsontparti férfi, az európai jogrend szerint embercsempész bűnöző, afrikai sorstársai szemében megváltó; nagymama, aki 1944 végén Auschwitzban született. E filmhősök a fővárosi mozik helyett ezúttal mind-mind az otthonunkba költözhetnek. Ezúttal ugyanis a hivatalosan 7. Budapest International Documentary Festival (BIDF) névre hallgató jelentős kulturális esemény a digitális térben látható, belépő ellenében, a fesztivál weboldaláról. Egy megváltott digitális jeggyel egy filmet akár egy egész család vagy baráti kör is megtekinthet. A művek a premiervetítések után a fesztivál teljes ideje alatt elérhetők lesznek, Magyarország területéről bárki számára. A vetítésekhez mindig kapcsolódik egy beszélgetés a filmek rendezőivel és a különböző témák „nagyköveteivel”, szakértőivel. – olvasható a BIDF sajtóanyagában.
Rutai Lili
Címlapkép: BIDF
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásNatalja Szindejeva álomprojektje, a Dozsgy TV az igazság bemutatásával hamar kivívta Putyin haragját. Találó a dokumentumfilm címe: F@ck this job.
A Navalnij című dokumentumfilm feszült másfél órában mutatja be az orosz ellenzéki politikus elleni merényletet és az elkövetők felkutatását.
Március 27-e óta tekinthető meg online Máté Bence Öt lecke a valóság felszámolásáról (The Hungarian Playbook) című dokumentumfilmje. A történet...
2019-ben Hongkongban hatalmas tüntetések törtek ki az úgynevezett kiadatási törvény miatt, aminek értelmében a helyi hatóságok kiadhattak volna helyieket Kínának....
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!