Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé
Lapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Szlovákiai, felszámolás alatt álló sportautó gyár áttelepítéséhez és beindításához, illetve elektromos autók gyártásához adott kölcsön 150 ezer eurót Széles Gábor milliárdos vállalkozó úgy, hogy munkatársaival nem győződtek meg arról, hogy a járgányok és a berendezések mindegyike a kölcsönt kérő tulajdonában van-e, és, hogy az illető teljes mértékig eljárhat az ügyben. A kölcsönkérő, Ács László az Átlátszónak azt állítja, hogy a fedezetül szolgáló dolgokat, köztük két sportautót, azért nem szállította le, mert attól tartott, hogy azokat Széles Gábor értékesíti. Széles csalás miatt feljelentést tett a Budapesti Rendőr-főkapitányságon, Ács Lászlót október 11-én meggyanúsították.
Előfizetőket keresünk – támogasd a független tényfeltáró újságírást havi 1000 forinttal!
„A Műszertechnika Holding Zrt. székházában találkoztam vele (Ács Lászlóval)… Beszélt nekem a Szlovákiából áttelepíthető K1 Attack gyárról… Arról tájékoztatott, hogy megvette a társaság vagyontárgyait a felszámolótól. Ács László elhozta a tulajdonjoga igazolására a felszámolóval kötött szlovák nyelvű, eredeti szerződést, de azt nem láttuk, hogy alá van-e írva”
Így idézte fel a Budapesti Rendőr-főkapitányság Pénz- és Bankkártya Hamisítás Elleni Alosztályán idén szeptember 14-én tett, az Átlátszó birtokában lévő tanúvallomásában Széles Gábor milliárdos üzletember, miként indult a kézzel gyártott autók üzemének áttelepítésére és gyártására vonatkozó kölcsönszerződés létrejötte.
A Napi.hu Száz leggazdagabb magyar kiadványa szerint Széles Gábor idén a negyedik lett a sorban, vagyonát 100 milliárd forintra becsülik. A 71 éves üzletember, a Videoton Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója a 2016-os Befolyás-barométer alapján az ország 17. legbefolyásosabb személye.
Széles Gábor a BRFK munkatársának arról is beszélt, hogy Ács László a felszámolóval kötött szlovák nyelvű megállapodásnak csak az első oldalát engedte lefénymásolni.
„Azt mondta, hogy a legközelebbi alkalommal az egészet bemutatja, de ez nem történt meg. A fordíttatásról nem gondoskodtunk…”
Ennek ellenére augusztus 11-én Széles Gábor az SGH Vagyonkezelő Kft. képviseletében aláírta Ács Lászlóval a 150 ezer euró kölcsönadásáról szóló kontraktust.
A mintegy 45 millió forint fedezete az Ács László által tulajdonában lévőnek mondott kettő K1 Attack sportautó, az ezek gyártásához szükséges berendezések és a licencjog volt. És hogy a két szuperjárgány tényleg nála van, a kölcsönkérő fotók bemutatásával igazolta Széles Gábor felé – derül ki a tanúvallomásból.
A 150 ezer euró további fedezete volt Bontino-típusú elektromos autók 40 tonnát kitevő alkatrészei. Ezekre vonatozóan Ács László azt állította az üzletembernek, hogy rendelkezik a Bontino feltalálójának és tulajdonosának, Horváth Sándor Lászlónak a felhatalmazásával a sorozatgyártásra vonatkozóan. Ács László mindezt szintén fotókkal igazolta.
A K1 Attack Roadster sportautók egyedi gyártásúak, a különleges darabokért akár több tízezer eurót is elkérhetnek. Egy fehér demo darabot például, amelyet az interneten rövid keresés után megtaláltunk, 25 ezer euróért hirdettek. A Honda-motoros autó 1 300 kilométert futott, teljesítménye 119 kW (162 LE).
Ács László úgy nyilatkozott Széles Gábornak, hogy a Bontino-alkatrészek 300 ezer eurót érnek, a K1 Attack ingóságai pedig 100 ezer eurót tesznek ki. Ezek alapján az üzletember úgy gondolta, hogy az általa kölcsönadott összegre megvan a fedezet.
A tanúvallomása alapján Széles azon sem akadt fenn, hogy Ács László számára egy olyan cégnek, a Nicole Diamond Company Kft.-nek kell utalnia a 150 ezer eurót, amelynek „a rokona ennek a társaságnak az ügyvezetője, így könnyen hozzá tud jutni a pénzhez.”
A 2014-ben mínusz 22 ezer forint, 2015-ben pedig mínusz 47 ezer forint adózott eredményt elérő Nicole Diamond Company Kft.-t 2011 januárjában alapították. A többek között ingatlanügynöki tevékenységet, egyéb pénzügyi közvetítést, továbbá biztosítási ügynöki, brókeri tevékenységet, épületgépészeti szerelést, vakolást, valamint személygépjármű-, könnyű gépjármű kereskedelmet végző társaság ügyvezetője és tulajdonosa Nagy Brigitta.
A szerződés megkötése után Széles Gábor várta, hogy a fedezetül szolgáló dolgokat, köztük a két egyedi sportautót a székesfehérvári Ikarus-telephelyre szállítsák, és minden ott maradjon, amíg Ács Lászlótól a pénzét vissza nem kapja. A szerződésben azonban az nem szerepelt, hogy mi a beszállítás határideje, Ács László pedig a mai napig nem szállította le az alkatrészeket és a sportjárgányokat.
Egy idő elteltével Széles Gábor ügyvédje révén felszólította Ácsot, hogy igazolja a tulajdonjogát.
Amikor ez sem történt meg, az üzletember – mint tanúvallomásában elmondta – kiküldte szállítmányozási cégének vezetőjét Pozsonyba, hogy meggyőződjön arról, az autók és az alkatrészek fellelhetőek. Ezzel nem is volt gond, így a tanúvallomásból kikövetkeztethetően, Széles belement abba, hogy Ács László szállítassa le az ingóságokat egy speditőr céggel, de továbbra sem érkezett meg semmi az Ikarus Ipari Parkba.
De nem csak a K1 Attack eszközeit, hanem a Bontino-alkatrészeket is szerette volna már a telephelyén tudni az Ikarus első embere. Ezért újfent utaznia kellett a szállítmányozási vezetőnek, ezúttal Grazba.
„Az alkatrészeket vallóban fellelték egy egyházi tulajdonú raktárépületben, azonban nem tudták elhozni, mert a gondnok a papok felhatalmazása nélkül nem adhatta ki” – számolt be Széles Gábor a hatóságnak az ott felmerült problémáról.
A Bontino-cuccok másik részéért – egy autóért és a gyártáshoz szükséges fröccsöntő szerszámokért pedig Tatabányára kellett elmenni. Onnan viszont azért nem tudtak semmit sem elhozni, mert a kiadásra illetékes személy ragaszkodott a tulajdonos, Horváth Sándor László engedélyéhez. Azzal viszont nem rendelkeztek.
Fotó: Bontino-autók (Brixxon Bontino Electric Car) – a képek innen: www.ev-info.com
„A sikertelen szállítás miatt, illetve a tulajdonjog hiteles igazolása hiányában felszólítottuk Ács Lászlót, hogy fizesse vissza a kölcsön összegét, egyidejűleg felmondtuk a szerződést is” – közölte a megtett lépéseket Széles Gábor az ügy előadójával, hozzátéve, hogy Ács László tudomásul vette a felmondást.
Ugyanakkor Ács arról tájékoztatta az üzletembert, hogy a kölcsönt jelenleg nem tudja visszafizetni, az alkatrészeket és a berendezéseket pedig nem kívánja beszállítani.
Széles Gábor ezt követően fordult a rendőrséghez és ügyvédje révén csalás gyanúja miatt tett feljelentést. Szerintük az adós nem rendelkezett a kölcsönszerződés fedezetéül felajánlott dolgokkal, és ha azok valóban nem álltak a tulajdonában a kontraktus aláírásakor, akkor azzal megtévesztette a hitelezőt.
Az ügyvéd kérte, hogy amennyiben lesz gyanúsítottja az ügynek, akkor a hatóság rendeljen el biztosítási intézkedést, illetve zár alá vételt.
„A nyomozás folyamatban van, csalás bűntett gyanúja miatt.” – közölte az Átlátszóval a Budapesti Rendőr-főkapitányság. A kár értékére való kérdésünkre azt felelték, hogy a pontos összeget a nyomozás során állapítják meg, amelynek jelenlegi határideje november 5. és az meghosszabbítható.
Ács László, aki egyébként a Zöldek Pártjának az elnöke, az Átlátszónak azt mondta a történtekkel kapcsolatban, hogy azért nem akarta Széles Gábor telephelyére vinni az autó-alkatrészeket és a két értékes sportautót, mert attól tartott, hogy később nem fog azokhoz hozzájutni. Úgy véli ugyanis – tette hozzá –, hogy az üzletember egy értékes dolgot sokkal alacsonyabb áron akart megszerezni.
Ács hangsúlyozta, hogy a szerződésben nem is kötöttek ki a leszállításra határidőt. A férfi szerint a köztük lévő vita polgári peres eljárás keretében rendezhető lenne, és nincs szükség büntetőeljárásra.
„Nem tudom egyébként, hogy Széles Gábor mit gondolt, amikor azt írta nekem egy sms-ben, hogy magánál a belügyminiszternél jelent fel.”
Ács László állította továbbá azt is, hogy az a férfi, Tóth Balázs, akitől a K1 Attack megvásárlásának az ötlete jött, most hogy kimaradt az ügyletből, válaszként „átvette az uralmat” a Zöld Párt honlapja felett, és egyelőre nem hajlandó a jelszót visszaadni, és oda senkit sem akar visszaengedni.
Emellett elmondta, hogy a rendőrök keresték már, hogy meg akarják hallgatni, amit természetesen vállal, mert ártatlannak tartja magát az ügyben, így nem hiszi, hogy neki bármitől is tartania kellene. Az Átlátszó kérdésére Ács László a baráti cég bankszámlájára kért utalásról azt mondta, hogy annak semmi különösebb oka nincs, csupán annyi, hogy a cégvezetővel jó viszonyban vannak, és így gyorsan hozzájuthat a pénzhez.
Ez meg is történt, mert ő bizony továbbította az összeget Ács Lászlónak – közölte az Átlátszónak a Nicole Diamond Company Kft. ügyvezetője, Nagy Brigitta. A cégvezető Ács Lászlóhoz hasonlóan régi baráti viszonyról beszélt. Így fel sem merült benne – felelte kérdésünkre –, hogy a bankban esetleg magyarázkodnia kell majd azzal kapcsolatban, hogy honnan érkezett a kft. számlájára az összeg, vagy hogy a több tízmillió forintos összeg felkeltheti akár az adóhivatal figyelmét is.
A történteket hihetetlennek tartja a Széles Gábor által már említett tulajdonos, Horváth Sándor László. A feltaláló az Átlátszó megkeresésre azt írta, megrökönyödött azon, hogy Ács László úgy tárgyalt és zálogosította el az ő tulajdonát, hogy azt a sajátjaként tüntette fel, és úgy vett fel kölcsönt, hogy arról nem számolt be. Megjegyezte, hogy amit a férfi tett, az szerinte büntetendő.
Horváth megosztotta az ügy előzményeit is szerkesztőségünkkel. Ami a következőképpen hangzik.
„A K1 Attack sportautó történetét évekkel ezelőtt hallottam az egyik régi barátomtól Tóth Balázstól, aki hosszú ideje próbálta megszerezni a csődbejutott szlovák cég sportautóját. Magáról az autóról sem hallottam korábban. Ebből világosan kiderül, hogy semmi közöm a K1 Attackhoz.”
Horváth hozzátette: Ács Lászlóval soha nem találkozott. A férfit Tóth Balázs ajánlotta neki, mondván, vannak befektetői kapcsolatai Magyarországon. A meghatalmazást is csak Tóth kérésére adta meg Ács Lászlónak augusztus 8-án.
„Abban kizárólag a Bontino magyarországi gyártatásához kerestem befektetőket, finanszírozó partnereket” – fejtette ki.
„Ács Lászlót üzlettársak felkutatásával bíztam meg, vagyis a nevemben tárgyalhatott a szóba jöhető partnerekkel. A meghatalmazást egyébként Ács László által aláírva soha nem kaptam vissza, valamint a tanúk is hiányoznak az iratról.” (Az Átlátszó birtokában lévő iraton valóban csak Horváth Sándor László szignója szerepel – a szerz.)
„Soha semmilyen adásvételi szerződést nem láttam, és nem írtam alá semmi mást, mivel a Bontino és a hozzákapcsolódó fejlesztések nem eladóak.”
A Bontino tulajdonjoga Horváth Sándor László közlése szerit 2007 óta övé és nejéé, fele-fele arányban. Ők a fejlesztői és minden alkatrész az ő tulajdounk. Az autó designere a feleség, a műszaki tartalom a feltalálóhoz kapcsolódik. A házaspár 2012 márciusa óta Németországban él.
A minőségi anyagokból készült, tízezer euróba kerülő Bontino elektromos autó akkumulátorát továbbfejlesztették – közölte a feltaláló –, és így az autó, amelyet idén szeretnének bemutatni, 80-120 kilométernél nagyobb hatótávolságot tud megtenni.
„A kölcsönszerződésről egészen addig nem tudtam, amíg Széles Gábor fel nem hívott, és nem kezdett el kissé feldúlva beszélni az ügyről. Nem ismertük egymást, a telefonszámomat kerülő úton tudta meg.”
Horváth vallomását a rendőrség számára írásban már megtette, és szeptember 19-én visszavonta a meghatalmazást Ács Lászlótól, akivel egyébként szeptember 13-án beszélt utoljára.
Horváth Sándor Lászlónak a hazai érdekeltsége a BRIXXON Elektromos Autókat Tervező, Gyártó, Fejlesztő és Forgalmazó Kft. kényszertörléssel szűnt meg, a feltaláló pedig tavaly június óta el van tiltva az itthoni cégvezetéstől. Úgy tudjuk, hogy az új BRIXXON németországi székhellyel működik.
Horváth Sándor László jó barátja, Tóth Balázs, akit Ács László is megemlített, az Átlátszóval azt közölte, a történetben őt verték át.
„Én kezeltem a Zöldek Pártja sok webes dolgát. Ács László adta át nekem, és kért meg korábban, hogy a ki nem fizetett alkalmazottjuk végett azokat vegyem át, nehogy ő visszaéléseket követhessen el bosszúból. Tőlem egyébként még semmit nem kért vissza, ezért feltételeket sem szabhattam” – kezdte történetét Tóth Balázs. Majd a K1-projektre áttérve elmondta, hogy már 2,5 éve foglalkozik vele, és tolja bele a pénzt, illetve szervezi a megvalósítást.
„Ács a világon semmit nem csinált azon kívül, hogy elvett tőlem majdnem 5 millió forintot arra, hogy nekem hitelt fog intézni, hogy megvehessem a K1 céget a felszámolásból.”
A két férfi tavaly decemberben ismerkedett meg. Tóth az első találkozót úgy idézte fel, hogy azon Ács László nagyon kiterjedt kapcsolatait ecsetelte.
„Közölte, ha sürgősen kell a banktól a kölcsön, akkor ő plusz pénzért megoldja. De semmi nem lett az egészből, mert hol a céggel lett probléma, hol pedig az ingatlan nem felelt meg, és másikat kellett nézni. Hétről hétre ment a hitegetés, és amíg a várakozás volt, és addig segítettem neki a Zöldek Pártjának közösségi média megjelenésében, így lett jelszavam a bloghoz.”
Így kampányolt a Zöldek Pártja 2014-ben
Mivel a K1-re vonatkozóan semmi nem lett elintézve és jöttek a határidők, máshonnan kellett befektetőt találni – folytatta Tóth Balázs. Neki lett volna, de arról Ács lebeszélte – mondta az Átlátszónak hozzátéve, hogy az indok az volt, hogy ha mástól kér, akkor meg kell osztania a tulajdonrészt.
Ekkortájt mentek el a felszámolóhoz, Stefán Dedákhoz, akivel Ács László végül megalkudott.
„Ezt követően Afrikába utaztam, hogy meglátogassam a barátnőmet. Amíg kint voltam, az alatt intézett el Ács László mindent Szlovákiában. Ugyan meg volt szervezve, hogy a K1 Attack ingóságait Kecelre viszik, de ekkor jött azzal Ács, hogy Széles Gábor felajánlott ezer négyzetméter területet ingyen az Ikarusban. Nem örültem neki, de végül belementem. Hazaérkezésem után tudtam meg, hogy a cuccok nem Székesfehérvárra, hanem Kecskemétre kerültek. A duma az volt, hogy a gyártáshoz támogatást tud intézni azzal, hogy kapcsolatai révén kiemelt gazdasági projektnek nyilvánítják. Továbbá megjegyezte azt is, hogy Széles úr mohó lett.”
Tóth Balázs sem tudta, hogy Kecskeméten hol tárolja Ács László az ingóságokat.
„Azt kérte, hogy koncentráljak arra, hogy a Bontino is jöjjön haza, mert akkor több millió eurós támogatást tud intézni a gyártás beindításához. Esélyem nem volt mást csinálni. Kiszorított az üzletemből, és nem volt más választásom.”
Aznap, amikor a Bontino-szállítás elkezdődött volna, Tóth Balázs azzal szembesült barátja, Horváth Sándor révén, hogy Ács László fedezetbe adta a Bontinót. Illetve ekkor vált számára világossá, hogy a pénz a cég kivásárlására a felszámolótól nem Ács László volt nejétől, hanem Széles Gábortól jött.
„A megállapodásunk értelmében, miszerint Ács pénzt szerez jutalékért, és az egész a projekt a gazdájának a nevére, azaz rám kerül, nem valósult meg. Ellopta tőlem, az ő nevén van, ezzel pedig különösen nagy vagyoni hátrányt okozott. Emiatt a tartozása mellett ezért is beadom a feljelentésemet a rendőrségi meghallgatáson.”
Az ügy további fejleményeit személyesen Széles Gábor írta meg az Átlátszónak. Közölte, a szlovák felszámoló, Stefan Dedák jelezte, hogy megküldte a rendőrségnek a hivatalos szlovák nyelvű, (egyébként a kölcsönszerződést követően kelt) adásvételi szerződést, amiből kiderül, hogy a K1 Attack sportautók és kapcsolódó egyéb elemek vételára 85 ezer euró volt.
„Ebből is következik, hogy az általam átutalt összeg egy részének nincs meg a fedezete. Ráadásul, mint ismert, Ács azokat le sem szállította a kölcsönszerződésben megjelölt telephelyre.”
Az üzletember megírta azt is, hogy a Bontinók és a Bontino-alkatrészek tekintetében is egyértelmű, hogy a kölcsönszerződés megkötésekor nem voltak, és most sincsenek Ács László tulajdonában. Ezzel együtt levele végén azt a reményét is kifejtette Széles Gábor, hogy ha beigazolódik a bűncselekmény gyanúja, akkor végigmegy az eljárás, és sor kerülhet „megfelelő súlyú ítélet meghozatalára.”
Annyiban reménykedhet Széles Gábor, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitányságon éppen a cikkünk elkészültekor, kedden hallgatták ki gyanúsítottként Ács Lászlót. A férfi szerint ennek egyetlen célja van, hogy a K1 Attackkal és az elektromos autókkal kapcsolatban mindent zár alá vehessen a hatóság.
Erre azonban Ács Látszó elmondása szerint egyelőre nem kerül sor, mert állítása szerint a nyomozók a K1-re vonatkozóan elfogadták a felszámolóval megkötött adásvételi szerződést, így azzal nem gyanúsították meg. „Maradt a Bontino autók ügye, és az elkövetési érték lement 65 ezer euróra” – tette hozzá. Ács abban reménykedik, hogy később ezt az eljárást is megszüntethetik vele szemben.
Ha tetszett a cikk
Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal! Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Titkos eljárásban, a nyilvánosság teljes kizárásával folyik a Lázár János által „kastély-örökbefogadásnak” nevezett kastély-privatizációs pályázat.
Egy interneten többnyire ingyenesen elérhető tartalomból összeállított tanulmány oldalanként 100 ezer forintba, egy 18 diából álló előadás pedig 4,4 millióba került.
Két éve és idén is megkérdeztük a BGA-tól, hogy mennyi pénzt adott a CÖF-nek. 2022-ben mást mondtak, mint most. Mi lehet vajon a valóság?
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!