Cikkek

A Fürdők Éjszakája és a haverok

Hiába cserélte le az összeférhetetlenségről szóló kritikák miatt a Fürdők Éjszakája nevű rendezvényt szervező céget a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt., az atlatszo.hu kiderítette, hogy a legutóbbi befutó kollégája volt az előző szervezőnek, aki a gyógyfürdő gazdasági igazgatójának és egy fideszes képviselőnek fia.

Három különböző cég bonyolította le a Budapest több fürdőjében egy időben zajló Fürdők Éjszakáját az elmúlt bő másfél évben, ebből két cég közvetve, vagy közvetlenül köthető a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. (BGYH) egyik vezetőjének családtagjához. Az eseményt első alkalommal az Est Media Group szervezte, majd a 4 Bro Hungary Kft. következett, amelynek egyik tulajdonosa Manninger Máté, a BGYH gazdasági vezérigazgató-helyettesének, Darida Erzsébetnek és Manninger Jenő, korábban MDF-es, majd fideszes országgyűlési képviselőnek, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium egykori politikai államtitkárának fia. A politikus a honlapján szereplő önéletrajzában tesz említést az házasságából született felnőtt fiáról, Mátéról, aki szociológus, snowboardozik és vállalkozó. Néhány újságcikktől eltekintve nem kapott túl nagy figyelmet az eset, igaz, a 168 Óra érdeklődött, hogy mi alapján választották éppen a gazdasági igazgató fiának cégét. A fővárosi fürdőtársaság vezérigazgatója, a korábban az MDF-ben politizáló egykori budapesti képviselő Szőke László akkor azt válaszolta, hogy olyan csapatot kerestek,”amely nem csak a rendezvényszervezésben tapasztalt, hanem jelentős médiakommunikációs értéket is képes az esemény mögé tenni”. Az alacsony értékhatár miatt az esemény nem esett a közbeszerzési törvény hatálya alá, tehát nem kellett kiírni rá közbeszerzési pályázatot. Ehelyett, ahogyan azt a fürdő értékesítési és marketing-igazgatója, Czinege Szilvia az atlatszo.hu-nak elmondta, ő választotta ki a nyertes céget – részben korábbi szakmai ismeretség alapján. Azt is hozzátette, hogy éppen a támadásoknak köszönhetően cserélték  le a 4 Brót és helyette a Friends Club Hungary Kft.-vel szerződött le a BGYH. Mint azonban az atlatszo.hu kiderítette, a Friends Club alapítója Sallai György, a 4 Bro-ügyvezető Manninger Máté korábbi rendezvényszervező kollégája. (Az atlatszo.hu kikérte az eseménnyel kapcsolatos szerződéseket, amelyek itt, itt és itt megtekinthetők.)

A kezdetek

A Fürdők Éjszakáját 2009-ben rendezték meg először, akkor még teljes egészében a BGYH munkatársainak közreműködésével. 2010-ben elmaradt az esemény, majd 2011 februárjában a BGYH megállapodott az Est Media Grouppal. Az atlatszo.hu rendelkezésére bocsátott szerződésből kiolvasható, hogy akkor a Gellért-, a Széchenyi-, a Lukács-, a Rudas- és a Király-fürdő épületeit a számított összbevétel 51 százaléka plusz áfáért adták ki. Az elszámolás alapja a jegyekből befolyt pénz volt, de az összbevétel kiszámítása előtt levonták az eladott jegyek után járó jutalékot: az Est Mediának 5 százalék, a BGYH-nak 4 százalék járt, vagyis a BGYH a bérleti díjon felül még jutalékot is kapott. A jegyek bruttó 3500, illetve 4000 forintba kerültek, attól függően, hogy előre megvették-e őket, vagy csak a helyszínen váltották meg. Az Est-médiacsoport ekkor már likviditási gondokkal küzdött, és bár a gyógyfürdő-társaság szerint jól sikerült a februári rendezvény, az Est tevékenységével nem voltak maradéktalanul megelégedve. Azt azonban, hogy mi volt a gond, nem kívánták részletesebben kifejteni.

“Veszteséges volt a Fürdők Éjszakája, ezért nem kötötte újra a szerződést az Est Media Grouppal a BGYH Zrt.” – mondta az atlatszo.hu-nak Balatoni Attila, az Est Media akkori munkatársa. A 2011. februári rendezvényt a West Balkán-tragédia után 5-6 héttel rendezték meg, ezért akkorra már nagyban korlátozták a rendezvényre beengedhető személyek számát – tette hozzá Balatoni. Az egykori szervező elmondta: az ő javaslatuk volt, hogy helyezzék piaci alapra a jegyértékesítést, ezért a Broadway-jegyirodával, a Volt-jegyirodával és a Budapesti Műszaki Egyetem Hallgatói Önkormányzatával is egyezséget kötöttek, illetve ekkor már a Rudas Fürdőt is bevették a helyszínek közé. Ennek ellenére, a szigorúbb biztonsági előírások miatt (a kisebb létszám mellett két mentőautó biztosítása, több biztonsági őr alkalmazása), nem tudták nullszaldósra hozni a rendezvényt – a BGYH-nak járó pénzt is csak később tudták kifizetni.

A 2011. novemberi Fürdők Éjszakájának menedzselésére már a 4 Bro Hungary Kft-vel szerződtek. A céget 2010 áprilisában alapították, fő tevékenysége az éttermi, mozgó vendéglátás és tagja az Ötkert kocsmát üzemeltető kft.-nek. Ők üzemeltetik a 4BRO Bisztrót is a MOM Park közelében,  2011 májusában pedig egy ideiglenes rádióadót is működtettek. A cég már az előző vezetés alatt is szervezett rendezvényeket a Palatinus Strandon, ezért a korábbi referencia munkák, illetve a legkedvezőbb ajánlat miatt döntöttek úgy, hogy a 4 Brót választjáka – mondta a BGYH marketing-igazgatója, aki szerint a családi kötelék nem játszott szerepet a döntésben. (A szerződésben szereplő adatok alapján a 4 Bro részéről nem Manninger volt a tárgyaló fél, hanem a cég másik képviselője, Csókay Gergely.) Czinege Szilvia azt is elmondta az atlatszo.hu-nak, hogy a Fürdők Éjszakájának megrendezésére több olyan cég is jelentkezett, amelyek bedolgoznak nagy rendezvényszervezőknek. A fürdővállalat azonban egyrészt olyan partnert keresett , amely minden folyamatot kézben tart (a cateringtől a biztonsági őrök alkalmazásáig), másrészt pedig olyat, amelynek a megfelelő kapcsolatok mellett elfogadható referenciái is vannak, mint például a téli sportokat promotáló Monster Energy Fridge Festival, ahol Manninger 2011 novemberében versenyigazgató volt.

Nem a pénzért csinálják

A rendezvény fő célja a fürdők népszerűsítése, főleg a fiatalok körében – állították a gyógyfürdőnél a atlatszo.hu-nak, ezért sosem úgy számoltak a Fürdők Éjszakájával, mint egy nagy bevételt hozó rendezvénnyel. Sőt, Czinege Szilvia szerint a szervező cégeknek jelentős üzleti kockázatot kell vállalniuk, mert nagy nyereséget nem tudnak realizálni. Így volt ez 2009-ben is, amikor a BGYH korábbi menedzsmentje szervezte a Fürdők Éjszakáját. Czinege elmondása szerint az összbevétel kb. 6 millió forint lehet, ebből 3-3,5 millió jut a BGYH-nak – ez csak becslés, részletes adatokat nem kaptunk. A korábbi adatokkal azonban nehéz összehasonlítani, mert a West Balkán-tragédia óta szigorúbbak lettek az előírások és le kellett csökkenteni a maximálisan beengedhető vendégek létszámát. Ez most három fürdő esetén (Rudas, Király, Lukács) 300 fő – korábban ilyen kikötés nem volt, az üzemszerű működés esetén érvényes maximális létszámot vették figyelembe.

Felemás megoldás

Nehezítette a helyzetet, hogy a két Fürdők Éjszakája között igen rövid az idő, két-két és fél hónap, ezért a gyógyfürdő igyekezett olyan céget találni, amelyben hasonlóképpen megbíznak, mint a 4 Bróban. Czinege Szilvia marketing-igazgató, aki a Magyar Turizmus Zrt.-től Darida Erzsébettel egyidőben, 2010. novemberében ment a BGYH-hoz, már korábban ismerte az ügyvezetőt, Sallai Györgyöt, dolgoztak együtt.  A több éves rendezvényszervezői tapasztalattal rendelkező Sallai a biatorbágyi székhelyű Friends Club Hungary Kft.-t két társával együtt 2011. májusában alapította, fő tevékenysége a konferencia és kereskedelmi bemutatók szervezése. Az ügyvezető a már említett Fridge Festivalon Manningerrel együtt a szervezői gárda tagja volt, mint operatív igazgató, sőt, 2010 szeptemberétől 2011. novemberéig tagja volt a Fridge Festival Kft.-nek. Ebben a cégben Sallai kilépésével egy napon a kft. egyik új tagja Manninger lett – nem sokkal azelőtt tehát, hogy a Friends Club leváltotta volna a 4 Brót a Fürdők Éjszakájánál.

Az üggyel kapcsolatban többször is kerestük Manninger Mátét és Sallai Györgyöt is. Manningert egyszer sikerült elérni, akkor azt mondta: valóban dolgozott már korábban a BGYH-val, de az édesanyjának semmi köze nincs ahhoz, hogy ők kapták meg a Fürdők Éjszakájának rendezési jogát. Sallai György visszahívást kért, ám később már nem reagált sem a telefonhívásokra, sem SMS-ekre, sem e-mailekre.

D. Kovács Ildikó

 

Megosztás