Az Audi Hungária győri üzemeiben már most tömegesen alkalmazzák azt a gyakorlatot, hogy más munkakörben, alacsonyabb fizetésekért alkalmazzák tovább a motorgyártásban dolgozókat, ami az autóipari folyamatok miatt vélhetően a műszaki fejlesztési területre is át fog gyűrűzni. Aki ezt nem fogadja el, annak megszűnik a munkaviszonya. A szakszervezet ezt ellenzi, a gyár szerint rugalmasság kell a munkavállalóktól, és a béreik versenyképesek, az önkormányzat pedig figyelemmel követi az eseményeket, és plusz forrásokat keres a szociális ellátórendszer feladataira.
Néhány hete jelent meg a sajtóban az a hír, mely szerint az Audi új Q3-as modell gyártásának egy részét a győri gyárból Ingolstadtba helyezik át. Akkor egy pillanatra felhördülhetett a közvélemény, hogy az európai autóipart érő válságok, valamint az Audit is magában foglaló Volkswagen konszern lejtmenete begyűrűzött Győrbe is. Az Audi Hungária vezetése ekkor kiadott egy közleményt, mely szerint a Q3-as az Audi legnépszerűbb modellje, és a szintén Győrben gyártott Cupra Terramarral együtt nincs akkora kapacitása a magyarországi gyárnak, amekkora a kereslete ezekre a modellekre, ezért egy részét a gyártásnak Ingolstadtba helyezik át.
Ezt a magyarázatot kapta a győri polgármester is. Pintér Bence a facebook oldalán osztotta meg, hogy tájékoztatást kért az Audi Hungariától a Q3-as modell gyártásának átszervezése ügyében, és neki is megerősítették, hogy csak az kerül máshova, amire Győrben már nem lesz kapacitás, valamint hogy a járműgyártás továbbra is teljes kapacitással működik a megyeszékhelyen.
Hozzánk azonban eljutottak a győri gyárral kapcsolatos aggasztó hírek is, melyeknek igyekeztünk utánajárni. Azt senki sem vitatta, hogy a járműgyár maximális kapacitáson megy, azonban az 1994 óta a városban lévő, nagyobb múltú motorgyár már komolyabb gondokkal küzd. Jelenleg a kapacitás nem megfelelő kihasználtsága miatt jóval kevesebb munkatársra van szükség ezen a területen, azonban egy, a munkavállalók és a munkaadó által korábban kötött belső megállapodás miatt senkit nem bocsáthatnak el anélkül, hogy ne ajánlottak volna fel neki egy másik munkakört.
Ezt információink szerint úgy oldja meg a munkáltató, hogy a motorgyárban foglalkoztatott munkavállalóknak felajánlja, hogy a járműgyárban dolgozzanak tovább, és aki ezt nem fogadja el, annak megszűnik a munkaviszonya. Michael Breme, a győri Audi Hungária ügyvezető igazgatója erről a gyakorlatról már márciusban beszélt újságírók előtt, amikor hangsúlyozta, hogy jelenleg és a jövőben is nagy fokú rugalmasságra lesz szüksége a munkavállalóktól.
Fizetéscsökkentéssel járhat az átszervezés
Egy, a fenti folyamatokra rálátó forrásunk szerint eddig közel ezer motorgyári munkavállalóval szemben alkalmazták ezt a megoldást, mely során azonban a fizetésük is jelentős mértékben csökken. Míg a motorgyárban dolgozó szakemberek átlagbére a forrásunk szerint kb. bruttó 1,2 millió forint, addig ez a járműgyárban csupán bruttó 800-850 ezer forint. Az alacsonyabb fizetés mellé pedig teljesen más munkakör társul, ugyanis ahogy beszélgetőpartnereink fogalmaztak, míg a motorgyár inkább szakmunka jellegű, gépeket kell kezelni és nagyobb rugalmasságot, többféle műszakbeosztást biztosít, addig a járműgyárban a tipikus, háromműszakos, soron végzett munkát kell végezni, ami nagyobb fizikai megterheléssel és monotonitással jár.
Az idősebb, tapasztaltabb kollégák pedig nem szívesen mennek át „a sorra”, főleg kevesebb fizetésért, ezért forrásaink szerint eddig több százan választották inkább a munkaviszonyuk megszüntetését. Van viszont olyan munkavállaló is, aki elfogadta a megváltozott munkakört azért, hogy megmaradjon a munkahelye, azonban a csökkent fizetésbe nem ment bele, ezért ezt a munkáltató felmondási indoknak tekintette és megszűnt a munkavállaló munkaviszonya. Ezt ő vitatja, ezért pert indított az Audi Hungária ellen, ugyanis álláspontja szerint a belső megállapodás szerint nem lehetett volna felmondania a munkaviszonyát, mivel elfogadta a munkakör módosítást, ő csak a régi béréhez ragaszkodott.
A munkáltató szerint viszont bérfeszültséget keltene az, ha az áthelyezett kollégák magasabb bérért végzik ugyanazt a tevékenységet, mint az eleve ott dolgozók.
A fentiekkel kapcsolatban megkereséseket küldtünk az Audi Hungária Független Szakszervezetnek és az Audi Hungária Zrt-nek is. A szakszervezet szerint közvetlen felmondás tudomásuk szerint egyetlen esetben sem történt, azonban a felajánlott továbbfoglalkoztatás feltételei munkavállalóként eltérőek. Hozzátették, hogy a munkáltató több esetben is élt azzal, hogy a munkatárs tovább foglalkoztatását nem csak új munkaszerződéssel, hanem abban megváltoztatott munkakörrel és alapbérrel tudja biztosítani, melyet ők kifejezetten elleneznek és ennek hangot is adnak.
Elmondták azt is, hogy találkoztak már a magyarországi minimálbér felét meghaladó alapbércsökkentéssel is. A jövővel kapcsolatban elmondták, hogy ismerik a konszernen belüli tárgyalásokat, döntéseket, és szerintük a győri gyár sem tudja kivonni magát a költségcsökkentő, konszern szintű folyamatok és intézkedések alól, ezért számítanak arra, hogy ebben az egyre nagyobb kihívásokkal teli világban a munkáltató tárgyalásokat fog kezdeményezni velük.
A gyárnak küldött kérdéseinkben kíváncsiak voltunk arra, hogy hány munkavállalónak ajánlottak fel más, alacsonyabb bérrel járó munkakört, és hogy hány főnek szűnt meg amiatt a munkaviszonya, mert nem fogadta el a munkáltató által felajánlott új feltételeket. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy az Audi ingolstadti központjából érkezett-e utasítás a költségcsökkentés végrehajtásának módjára vonatkozóan, vagy elvárnak-e létszámleépítést?
Válaszukban az Audi Hungária kommunikációs osztálya azt írta, hogy folyamatosan dolgoznak a versenyképességük javításán, melynek fontos előfeltétele a költségek további csökkentése, a folyamatok és a szervezeti struktúra optimalizálása. Elmondták, hogy a gyártást az adott termékek aktuális piaci kereslete alapján tervezik, mely azt eredményezheti, hogy a termelésben dolgozó alkalmazottakat rugalmasan más területeken foglalkoztatják, és ezzel tudják biztosítani munkavállalóink nagy részének továbbfoglalkoztatását. Hozzátették, hogy a kollektív szerződésük átlagon felüli jövedelmet kínál egy egységes struktúrájú javadalmazási rendszer szerint. Válaszuk végén pedig kiemelték, hogy jelenlegi tervezési adataik alapján nem terveznek tömeges elbocsátásokat.
Az egyik beszélgetőpartnerünk szerint a győri gyár 12 ezres létszámát a fenti módszerekkel tízezer alá akarják csökkenteni. Ez beleillik az Audit is magában foglaló VW konszern vezetőjének május 30-i nyilatkozatába is. Oliver Blume a Süddeutsche Zeitungnak elmondta, hogy 2030-ig mintegy 35 ezer főt érintő leépítéseket kell meglépni, ami kétség kívül fájdalmas, de szükséges lépés a fennmaradásuk érdekében.
A polgármester bizonytalan időkre számít
A motorgyár mellett a másik terület, melyet érzékenyen érinthet az elvárt költségcsökkentés, az a műszaki fejlesztés lehet. A fejlesztőmérnökök jelenleg is munkahiánnyal küzdenek a győri gyáregységben, a német központ több motor fejlesztését helyezte át a közelmúltban. A beszélgetőpartnereink szerint az elektromobilitás miatt a fejlesztési részleg lassan el fog tűnni, és nincs még információ, mi lesz az ott dolgozó kollégákkal.
A szakszervezet információi szerint folyamatban van ezen a területen egyfajta átalakulás a belsőégésű és elektromobilitási transzformáció okán. Emiatt kollégáik egy részének a munkáltató aktuális lehetőségei alapján más területen, más pozíciót ajánlott fel, az új műszaki megoldások viszont más kompetencia igényekkel új munkalehetőségeket biztosítanak.
Az Audi válasza szerint azonban új típusú megrendelésekkel számolnak ezen a területen, amely szükségessé teszi a munkatársaink egy részének transzformációját. A lapunknak nyilatkozó német autóipari szakértő, Ferdinand Dudenhöffer szerint az elektromotorok fejlesztését a konszern nem Európában, hanem Kínában fogja végezni. Szerinte az, hogy Magyarországon német autógyárak mellett jelentek meg kínai akku- és autógyárak, nem jelent együttműködést a németekkel, mivel ők riválisok.
A fentiekkel kapcsolatban megkerestük a győri polgármestert is, hogy tud-e a győri Audi költségcsökkentő gyakorlatával, és felvették-e a gyárral a kapcsolatot. Válaszában Pintér Bence azt írta, hogy a város legnagyobb munkáltatójának munkavállalókat érintő döntései nyilvánvalóan a köz és az önkormányzat érdeklődésére tartanak számot.
A polgármester szerint foglalkozni kell ezzel, és az önkormányzati költségvetési tárgyalás során is az volt az álláspontja, hogy bizonytalan időkre kell felkészülniük. Elmondta, hogy ha baj lesz, akkor az szociális oldalon fog lecsapódni, akár munkanélküliséggel, aminek minden folyományát az önkormányzat ellátórendszereinknek kell kezelni. A város célja, hogy sokkal több forrást találjanak a szociális ellátórendszer feladataira.
Dóka Milán
Címlapfotó: Az Audi Hungária elktromos motorokat állít ki a Neumann János Nonprofit Kft. – AI EXPO – Nemzetközi Mesterséges Intelligencia és Autonóm Rendszerek Expón a Vasúttörténeti Parkban 2023. február 14-én. Máthé Zoltán / MTI
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!
Belföld
Külföld
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001 Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Támogasd a munkánkat 10 ezer forint adománnyal, mi pedig megajándékozunk egy pólóval. Katt a részletekért.
Üvegvisszaváltással
Támogasd a munkánkat palackvisszaváltással, kattints az üvegvisszaváltós oldalra, mentsd el a kódunkat, és használd azt a Repontoknál!
Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon
Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.
Postai befizetéssel
Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.
Havi előfizetés a Patreonon
Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.
Benevity rendszerén keresztül
Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.
SZJA 1% felajánlásával
Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42
Az EU-Fire Kft.-ben az állam is tulajdonrészt szerzett, azóta 1,1 milliárdos megbízást kaptak a MÁV-tól, és milliárdos bevételük lett. De még így is veszteségesek.
Az Auchannal szemközti területre 7,6 milliárd forintos adósság van bejegyezve, de a zálogjogosultak is köthetők a regisztrált földművesként vásárló Leisztingerhez.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!