Bezárás
Adatvédelem

Európa-szerte aktív Bajnaiék adatbányász cége, Észtországban szépen keresnek

Több európai országban is közéleti kampányokban vállalhatott szerepet a 2019-es magyar önkormányzati választások ellenzéki adatbányász csapata, a Datadat-cégcsoport. Az egykori szocialista kormányzati emberekből verbuválódott team segítheti a szlovákiai Most-Hidat, brit szövetségesük pedig a Toryk ellen küzd. Az egyik tagvállalat tavaly több százmillió forintos bevételt ért el Észtországban.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Cikksorozatunk előző részei

Az őszi önkormányzati választásokat megelőző Facebook-kampányban az ellenzék nagy tételben többet költött mint a kormányoldal – számoltuk ki a közösségi oldal által közzétett hirdetési költésekből. Egy MSZP-közeli online újság hirdetései jelentették a különbséget, és csak az EzaLényeg használta ki azt a lehetőséget is, hogy a hirdetéseit a települési hovatartozáson túlmenően is szegmentált célcsoportokhoz igazítsa:

Így verte meg az ellenzék a kormányoldalt az októberi választások Facebook-kampányában

Az őszi önkormányzati választásokat megelőző Facebook-kampányban az ellenzék nagy tételben többet költött mint a kormányoldal – számoltuk ki a közösségi oldal által közzétett hirdetési költésekből.

Az Átlátszó több, egymástól független forrásból úgy tudja, hogy az EzaLényeg-hadművelet legfontosabb részfeladata, a facebookos hirdetések célcsoportjainak kialakítása és a hirdetések célzása egy a széles nyilvánosságban egyelőre teljesen ismeretlen vállalkozás, a Datadat cégcsoport munkája volt: a közösségimédiás csatornák felhasználói adataira politikai kampányfegyvereket építő, erősen rejtőzködő cégcsoportot találtunk, amelyet a 2002-2010 között regnáló szocialista kormányok egykor prominens képviselői hoztak létre.

A levitézlett óbaloldal adatbányász cégcsoportja segítette az ellenzéket a tavalyi választásokon

A kormányoldalnál nagyságrendekkel szűkösebb erőforrásokkal gazdálkodó ellenzéki összefogás egyetlen csatatéren tudta alaposan megverni a kormányoldalt a tavalyi önkormányzati választási kampányban: az interneten, egészen pontosan a Facebookon.

A nyomok az Egyesült Királyságig vezetnek

Az interneten felkutatható nyomok utalnak arra, hogy Magyarország mellett Szlovákiában, Bulgáriában és Macedóniában is használják közéleti szereplők  a Datadat cégcsoport szolgáltatásait. Az Egyesült Királyságban pedig a cég prominenseit vezetőségében tudó szövetséges vállalkozás segíti a progresszív erőket.

A magyar és észt cégeket összefogó Datadat-csoportról azért írtunk korábban, mert őket azonosítottuk a tavalyi önkormányzati választásokon az egyesült ellenzéki erők legfontosabb fegyverének számító Ezalényeg nevű, újságnak álcázott kampányszájt Facebookon hirdetett tartalmainak célzómestereiként. Úgy tudjuk továbbá, hogy az ő kezük munkája Gyurcsány Ferenc messenger-botja is.

A datadatosok – Bajnai Gordon exminiszterelnök, Ficsor Ádám volt titkosszolgálati miniszter, Szigetvári Viktor kampánystratéga, Dessewffy Tibor szociológus – a közösségi médiából kinyerhető adatokkal felturbózott politikai marketing nemzetközi élvonalába tartoznak. Az ELTÉ-n is digitális szociológiát kutató Dessewffynek köszönhetően naprakészek a társadalomtudományi alapokból, a Gyurcsányéhoz hasonló chatbotok pedig az informatikai lehetőségek legújabb kategóriájába tartoznak. Ahogy egy, a területen járatos forrásunk említette: egyelőre

“olyan szinten van a technológia, hogy pár éve még pizzarendelést alig mertek vele kiengedni, pedig az lenne az alapteszt minden interfészre”

Nyilván ennek is köszönhető, hogy ügyfeleik nem korlátozódnak Magyarországra. Bár a cég illetékesei érdeklődésünkre semmit nem árultak el arról, hogy pontosan kiknek dolgoznak, az Átlátszó úgy tudja hogy ügyfelük például a szlovák-magyar megbékélést hirdető Most-Híd párt is, valamint a pártelnök Bugár Béla. Sokatmondó, hogy úgy a párt, mint a politikus honlapján prominens helyen szerepel a Datadat névjegyének számító messengerezési lehetőség.

A mégiscsak komoly pártnak számító, és magyar kapcsolattal rendelkező Most-Híd feltűnésénél valamivel meglepőbb, hogy két balkáni romaszervezet, a macedón Avaja és a bolgár Roma Standing Conference (RSC) ügyféli érintettségére utaló nyomokat is találtunk. Pedig ez a két szervezet nem pártos politikai versengésben utazik: a több helyi cigány szerveződést egyesítő RSC például a romákat célzó szavazatvásárlásokat próbálja meggátolni, a fiatal macedón cigány értelmiségiekből álló Avaja pedig azért szállt síkra az ottani, tavalyi választásokon, hogy minél több roma menjen el voksolni – az EBESZ jelentése szerint az anyagaikban mindkét elnökjelöltet bemutatták.

A külföldi, illetve az esetleges céges ügyfélportfolió magyarázhatja azokat a bevételi számokat, amiket az adatbányászok észt cége, a Datadat OÜ tavalyi pénzügyi eredményeivel kapcsolatban találni több, észt cégadatokat közlő, megbízhatónak ismert szájton is. Például itt azt közlik, a Datadat OÜ a tavalyi második félévben összesen 739 ezer euró adóköteles bevételt termelt – ez mai áron olyan 244 millió forint. A magyar cég 2019-es számai még nem ismertek, de tavalyelőtt mindössze 23 milliós forgalomról számoltak be.

A Facebook ellen is kampányolt a brit technológus

Egy másik Észtországban bejegyzett vállalkozás, a Datapraxis OÜ szolgáltatja a csapat beugróját az Egyesült Királyságba. A cég szájtjáról  kiolvasható, a Datadat magyar modelljét emelnék európai szintűre:

“Rendszerellenes érzületek formálják újra a választási térképeket szerte a kontinensen. Leképezzük az egyes országok választói törzseit, ezáltal mélyebb betekintést nyújtunk a nyilvános világnézetekbe és viselkedésmódokba. Hogy segítsük az embereket a politikával való kapcsolat újrafelvételével, általánosan vonzó üzeneteket fejlesztünk, tesztelünk és finomítunk, azt célozva, hogy a támogatóidat érzelmi alapon kötelezd el és segítsd hozzá cselekvéshez.”

A cég vezetői: Ficsor, Szigetvári (ő sem a Datapraxissal kapcsolatos, sem más kérdéseinkre nem kívánt válaszolni) és egy jóvágású brit progresszív taktikus, bizonyos Paul Hilder.

Hilder különböző ötletekkel és technológiai megoldásokkal már jó évtizede igyekszik progresszív életet lehelni a brit Munkáspártba, nemrégiben például Sanders-kampányos amerikai barátaival tervezgette a brit Green New Deal-mozgalmat – a szervezet honlapja szerint a Datadat OÜ szállít nekik Messenger-botot és hozzácsatolt adatbáziskezelést. Saját elmondása szerint a facebookos adatmágiának sajátosan került a közelébe:

“Személyesen kampányoltam a Brexit ellen és a helyszínen követtem az [amerikai szocdem, demokrata párti elnökjelölt-aspiráns] Bernie Sanders kampányát 2016-ban, és én és a barátaim elvesztettük ezeket a küzdelmeket. Figyeltük, ahogy ugyanazokat a technológiákat, amelyeket demokratikus célok szolgálatába akartunk fogni, ellenünk fordítják.”

A balos kampánystratéga szemét különösen szúrta a Cambridge Analytica tevékenysége, és végül a cég levadászásába is beszállt a brit parlament előtt tanúskodó bűnbánó egykori CA-saleses Brittany Kaiser előhalászásával. Hilder a sztoriban vállalt fontos mellékszerepe a CA esetét feldolgozó idei, netflixes The Great Hack című  dokumentumfilmben is vagy öt perc képernyőidőt ért:

“Idealista vagyok” – mondja a filmben – “azt hiszem, hogy helyrehozhatjuk azt, ami elromlott, de ugyanakkor realista vagyok azzal kapcsolatban, hogy nem lehet mindent megjavítani. Van, ami elromlik, és úgy marad.”

Hilder korábban útjára indított egy amerikai Facebook-ellenes kampányt, ami szerint a közösségi szájtnak “túl sok hatalma van az életünk és a demokráciánk felett”. Most viszont már technologizálni kívánja a brit progresszívokat, mondván, hogy

“egy hálózati balos mozgalom segíteni fogja a Munkáspártot (…) ehhez szükséges határozottan lépni a technológia felhasználása érdekében”

A Datapraxis az Egyesült Királyságban egyelőre elsősorban közvéleménykutatással és elemzéssel foglalkozik – a tavalyi választásokon már tucatnyi független játékosnak dolgoztak. Annyi azonban sejthető, hogy nem elégednek meg mindössze szigetországi szereppel. Arról írnak a Twitteren, hogy Európa-szerte számos párttal, szervezettel és mozgalommal dolgoznak együtt, céljuk pedig kimondottan az európai politika megújítása.

A Datadat-team tagjainak nemzetközi kapcsolatai ezen túl kiterjednek a cégvezetők különféle agytrösztökben fennálló tagságaira is. Dessewffy Tibor szociológus a föderalista Európát támogató informális Spinelli-csoport alapítója. Dessewffy, Bajnai és Ficsor is tagjai az Európai Külügyi Kapcsolatok Tanácsa (ECFR) nevű páneurópai think tank magyar szekciójának, ahogyan az agytröszt megalakulását Open Society Foundations nevű alapítványain keresztül támogató Soros György is.

A kormánypropagandisták kedvéért talán érdemes megjegyezni, hogy egyik klub sem zártkörű világösszeesküvési fészek: a Spinelli egyetlen magyar EP-képviselő  tagja a fideszes Schöpflin György, az ECFR magyar tagjai között pedig az Orbán-adminisztrációban egykor fontos szerepet vállalt atlantisták: Szemerkényi Réka, Orbán Anita nevét is megtaláljuk.

Sarkadi Nagy Márton

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nincs kitömve állami hirdetésekkel, és nem akarjuk a Fidesznek ajándékozni nemzetstratégiai érdekből. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom