Bezárás
Nemzeti Együttműködés Rendszere

Tízmilliókkal támogatta egy közpénzből működő alapítvány Zoób Kati amerikai divatbemutatóját

Titkolja a külügy, hogy mire költik a magyar állam százmillióit Finkelstein “gyermekei” az Egyesült Államokban – írtuk az év elején. Akkor azt szerettük volna megtudni, hová folyik el a magyar állam több, mint 2 milliárd forintja, amelyet a Magyar Foundation of North America (MFNA) nevű nonprofit szervezetnek utalt ki az elmúlt években – az Átlátszó jelenleg is pereli a Külgazdasági- és Külügyminisztériumot (KKM) ezeketért az adatokért. A költségek egy része ugyanakkor most kiderült: a szervezet 120 ezer dollárt (mintegy 33 millió forintot) fordított egy divatbemutatóval összekötött eseményre, amelyet Magyarország washingtoni nagykövetségén rendeztek meg.  


állítsuk meg a kormánypárti médiafoglalást

Nálunk nincsenek állami hirdetések. Nem is lesznek. Nem is akarjuk, hogy legyenek. Rád viszont nagyon számítunk!
Támogatom az Átlátszót

Társadalmi célú hirdetés

Két hónappal ezelőtt került ki Magyarország washingtoni nagykövetségének Facebook-oldalára egy majdnem egy órás videó. Élőben közvetítettek egy divatbemutatót Zoób Kati Fashion Show néven.

Mint megtudtuk, a nagykövetség a V4-es elnökséget lezáró programsorozat részeként szervezett eseményt a magyar kultúra, dizájn és divatipar népszerűsítésére, ennek keretein belül mutatták be”a washingtoni politikai és kulturális élet meghatározó szereplőinek” Zoób Kati “V4-es tematikájú” kollekcióját. 

Zoób Katiról 2015-ben írtuk meg, hogy cége és az állam 2011-ben állt össze, hogy egy új magyar divatvállalkozást indítson el, a projekt azonban csúfos eredményeket ért el: az állami Kézmű Kft. 129 millió forintot keresett vele, a költségek viszont a 37 millió forintos beruházáson felül a Zoób cégének kifizetett 255 millió forinttal súlyosbítva összesen legalább 292 millió forintra rúgtak. Magyarul, vaskos veszteséget hoztak össze.

Azt pedig már a 24.hu közölte, hogy a tervező a vizes világbajnokság idején is kapott állami forrást: a milliárdokat felemésztő megnyitó keretében Balatonfüreden tartottak Zoób-bemutatót 150 modell felvonultatásával.

Kíváncsiak voltunk, hogy az amerikai rendezvényt ki finanszírozta és mennyibe kerülhetett, így megkeresést küldtünk az illetékes szerveknek. A válasz pedig még minket is meglepett, hiszen fő szponzorként egy régi ismerőst neveztek meg.

A Külgazdasági – és Külügyminisztérium sajtóosztálya a finanszírozással kapcsolatban először csak annyit mondott, hogy az esemény “teljes mértékben helyi magyar szervezetek” és olyan amerikai cégek támogatásaiból valósult meg, amelyek “fontosnak tartják a magyar kreativitás új megközelítésből történő bemutatását, az országimázs építését, valamint üzleti lehetőséget látnak magyar divattervezők ruháinak amerikai forgalmazásában, bemutatásában.”

Mivel a “helyi magyar szervezetek” kifejezés elég homályos volt, újabb kérdéseket küldtünk arról érdeklődve, hogy kiket értenek ez alatt. Így derült ki, hogy az esemény egyik szponzora a lapunk által már többször emlegetett Magyar Foundation of North America (MFNA) volt.

Az MFNA egy olyan amerikai szervezet, amely teljes mértékben magyar állami forrásokból működik. Mint korábban megtudtuk, vezetői ezer szállal kötődnek Arthur J. Finkelsteinhez, a néhai republikánus politikai stratégához, aki tavaly nyáron bekövetkezett haláláig a Fidesznek is dolgozott, illetve Habony Árpáddal is volt közös cége.

Az alapítvány az elmúlt években több, mint 2 milliárd forintot kapott többek között arra, hogy a magyar kultúrát népszerűsítse Amerikában. Bár korábban kértük, a Külgazdasági – és Külügyminisztérium nem árulta el, hogy ezt a pénzt pontosan mire költötték.

Az mindenesetre biztos, hogy az MFNA a Zoób Kati divatbemutatójával egybekötött esemény főszponzoraként lépett fel. A program teljes költsége ugyanis 132 ezer dollár volt (37 millió forint), melynek a nagy részét az MFNA állta, az alapítvány egészen pontosan 120 ezer dollárt fizetett ki (33 millió forint). A fennmaradó 12 ezer dollárt két másik vállalkozás fizette ki, a Gaal & Associates (4 ezer dollár), valamint a NOUVEAU Productions (8 ezer dollár).

A Gaal & Associates feltehetően az A. Gaal & Associates nevű washingtoni dekoratőrcéget takarja. Az Aniko Gaal Schott vezette cég LinkedIn-oldala szerint részt vett a washingtoni magyar nagykövetség és a nagyköveti rezidencia felújításában is. A NOUVEAU Productions egy washingtoni rendezvényszervező cég, amely honlapja szerint kliensi között tudhatja a washingtoni magyar nagykövetséget is.

A 132 ezer dollárként feltüntetett összeg a minsztériumi válasz szerint többek között magában foglalta az utazási és szállásköltségeket, a PR anyagok grafikai és nyomtatási kivitelezését, valamint az esemény lebonyolításához szükséges hangosítási, fénytechnikai kiadásokat.

18 magyar modellt utaztattak

Mint megtudtuk, a rendezvényre 18 magyar modell, valamint a bemutató lebonyolításához szükséges stáb utazott ki. A modellek az Instagram posztjaik tanúsága szerint jól érezték magukat, egyikük legalábbis több képet is posztolt arról, hogyan kirándulgat Washingtonban.

A Külgazdasági -és Külügyminisztérium szerint a modelleket azért volt szükséges Magyarországról kiutaztatni – ahelyett, hogy kintieket alkalmaztak volna -, mert ez egy korábban máshol már bemutatott produkció volt, az abban szereplők jöttek Washingtonba is, így nem volt szükség a koreográfia megtanulására és a ruhák újra igazítására.

“Amellett, hogy biztosak lehettünk a gyakorlott modell csapattal a program sikerében, sokkal olcsóbb is volt, mint 18 amerikai modellt szerződtetni, és kifizetni nekik nem csak a bemutató, hanem a próbanapok költségeit is” – tették hozzá.

A Külgazdasági- és Külügyminisztérium kérdésünkre, hogy a finanszírozók pontosan kikkel kötöttek szerződést a divatbemutatóval  összefüggésben, és mire, egyelőre nem válaszolt. E-mailben kerestük Zoób Katit is, nála arról érdeklődtünk, hogy vele, vagy a cégével szerződtek-e,  és ha igen, mekkora értékben, de eddig ő sem reagált.

A rendezvényt egyébként a minisztérium szerint mintegy 300 ember tekintette meg. A The Georgetown Dish másnapi tudósítása szerint a divatbemutatón többek között “fellépett” Szabó László nagykövet két kislánya, felesége, Dr. Szeverényi Ivonn pedig épp aznap ünnepelte születésnapját, őt Káel Csaba köszöntötte fel egy virágcsokorral.

Káel egyike azoknak, akik a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) körül sündörögnek. Az MTÜ vezérigazgatója az M1-nek azt nyilatkozta: ő az egyik olyan szakember, akire gazdasági kérdésekben támaszkodik majd. A másik ilyen személyként pedig éppen Zoób Katit jelölte meg.

Guller Zoltán egyébként ugyanebben az interjúban ismerte el hivatalosan, hogy Orbán Ráhelnek is köze van az ügynökséghez, a miniszterelnök lányát “fiatal segítői” között emlegette.

Kőműves Anita — Oroszi Babett

Fotó: Facebook / Washingtoni Magyar Nagykövetség

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom