4,6 milliárd forintért vesz Covid-vakcinákat Magyarország Hollandiából
A Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ közbeszerzési eljárására más cég nem is jelentkezett, így a Moderna Netherlands B.V. lett a befutó.
Hatvan kilométeres sor kanyarog a dover-i kompkikötő előtti autópályákon. A magyar Waberer’s cég 200 kint rekedt kamionjáról egyelőre nincsenek hírek. Angliában élő magyarok gyűjtést szerveztek a kint rekedt kamionosok megsegítésére. A sofőrök azt mondják, nincs wc, nincs étel, nincs információ, egyelőre a nagykövetségtől sem kaptak segítséget.
„Sziasztok! Holnap reggel 9 óra tájékán megtöltöm az autómat élelmiszerrel, vízzel és London-Wembley-Dover szakaszon igyekszünk segíteni a magyar kamionosoknak!” – írták ki a Nem vagyunk HUNtalanok jótékonysági Facebook csoport oldalára hétfő délután.
Angliai magyarok élelmiszert gyűjtenek a vasárnap éjféltől Nagy-Britanniában rekedt kamionosoknak, mert a teljes lezárás és a többi ország korlátozásainak bevezetése óta sem a doveri komp kikötőből nem indulhatnak kompok Franciaországba, sem a csatorna alagút nem járható, így több száz kamionos tölti az éjszakákat a kamionokban két napja.
Később már arról számoltak be a segítők, hogy két megrakott személyautó elelmiszert, vizet sikerült bejuttatniuk a reptérre „kicsit magyaros módszerekkel”, ugyanis a reptérre nem lehet bemenni, és a sofőrök sem jöhetnek ki onnan.
„Nagyon mostoha körülmények vannak bent, és akkor még finom voltam!”
– írta egyikük. Hozzátette: „Nagy a baj a kompnál és a vonat előtt is!”
Miközben Grant Shapps brit közlekedésügyi miniszter azt nyilatkozta, hogy „nincs komoly gond Dover környékén”, a képek mást mutatnak és másról számolnak be a hírforrások is. Rod McKenzie, a legnagyobb fuvarosszervezet, a Road Haulaga Association ügyvezetője káoszról nyilatkozott a BBC-nek, és elmondta, hogy a járművezetők egy gabonaszeletet kaptak a Kent County Counciltól.
A határzár okának a koronavírus egy mutánsát nevezik meg, Kent megye a Tier-4-es COVID besorolás alá esik, ami azt jelenti, itt a legnagyobb a vírusfertőzöttség. Egyes Brexit ellenes csoportok ezzel szemben azt hangoztatják, a lezárásnak semmi köze a mutáns vírushoz és a fertőzöttséghez, a teljes lezárás a 2021. január 1-től életbe lépő Brexit „főpróbája”.
Nem az összeesküvés elméletek nyomán indulunk el, hogy megtudjuk, mi történik most a Nagy-Britanniát kontinensünkkel összekötő határszakaszon, hanem a szállítmányozási üzletág szereplőitől próbáljuk megtudni, mi lesz a kint rekedt honfitársainkkal karácsonykor.
A leállások torlódásokat okoztak a kenti utakon, a teherautó sofőröket arra kényszerítették, hogy maradjanak a kabinjukban. A sofőrök közül sokan nem jutnak megfelelő toalettekhez, mosakodni sem tudnak. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy az utak mellett parkoló teherautó sofőrökre parkolási bírságot szabtak ki a kenti hatóságok – tudta meg az Átlátszó a Trans.INFO hírportál munkatársától, aki a cikkben leírtakat szóban is megerősítette.
„Nem lehet pontosan tudni, hány kamion rekedt Angliában a határzár miatt. Tegnap a doveri kikötő azt mondta, 4000 kamion, Boris Johnson 170 kamionról beszélt, de az autópálya üzemeltető Highways England szerint 2000 teherautó szeretne átjutni a kontinensre”
– nyilatkozta az Átlátszónak Pölös Zsófia, a Trans.INFO munkatársa, aki öt éve Angliában él családjával.
Pölös Zsófia két magyar céget, a Waberer’s –t és Supernova Intertrans Kft-t említi, az ő cégeik és alvállalkozóik vannak túlnyomó többségben a szigeten. A Waberer’s International Nyrt. marketing és PR vezetője, Némedi Krisztina az Átlátszó kérdéseire, hogy hány kamionjuk van jelenleg a szigetországban, tartják-e velük a kapcsolatot és az állásidőre milyen javadalmazásban részesülnek a sofőrök, a következőket válaszolta.
„A kialakult helyzettel kapcsolatban annyit tudnék elmondani, hogy jelenleg 200 kamionunk tartózkodik kint.
Természetesen tartjuk velük a kapcsolatot, és minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy a kialakult helyzetnek megfelelően a lehető legjobb megoldást nyújtsuk számukra. Sajnos ennél többet jelenleg nem tudok erről mondani” – írta Némedi.
Pölös Zsófia arról számolt be az Átlátszónak, hogy portáljuk sok kamionos szervezettel áll kapcsolatban, és teljesen valószerűtlen, hogy 170 kamionról lenne szó (ezt már csak a magyar szállítmányozási cég, a Waberer’s adatai is cáfolják), mert arról számolnak be a sofőrök, hogy a mansfeldi repülőtér – amit egyébként a Brexitre kezdtek el építeni, de december elején még bizonytalan volt a megnyitása – lassan megtelik kamionokkal. De a brit kagylóhalászok is megszólaltak, kamionjaik tömve a frissen kifogott kagylókkal, amit francia partnereik várnak és két nap múlva a teljes szállítmány hulladék lesz.
„A kamionosoktól nem áll távol, hogy várakozni kell. Ez a szakmával jár” – nyilatkozta az Átlátszónak Havas Zoltán, aki 22 éve kamionozik és 11 éve él a szigetországban. Ő is jelentkezett, hogy szeretne segíteni a kollégáinak, hogy ne szenvedjenek hiányt semmiben a kiszolgáltatott napokban.
Érdeklődésünkre elmondta, figyeli a híreket, látja, hogy elkezdték a sofőrök tesztelését, de semmi biztosíték nincs, hogy a kollégái kompra szállhatnak. A torlódások miatt pedig egészen biztos, hogy ha megnyitják a brit-francia határt, nem fog tudni a sok úton várakozó becsekkolni.
Vagyis továbbra is kérdés, hogy a parkolókban, autópálya lehajtókon, reptéri felszállópályára terelt kamionosokkal mi lesz a következő 24 órában.
„Karácsony előtt a kamionosok nem „tankolnak fel” nagyon élelmiszerből, mert szeretnének minél előbb hazaérni és a karácsonyi asztalnál fogyasztani. Tudom, mert megtapasztaltam, milyen nehéz ünnepekkor úton lenni. Az embert megeszi az ideg és a munkától, az élettől is elmegy a kedvünk. Dover környékén 5-6 fok van, és a kamionosok egyelőre a fegyelmezett várakozáson kívül, nem tehetnek semmit. Van, akinek a cigarettája fogy el, van, akinek tényleg, kajája sincs, de olyan is van, akinek valamilyen gyógyszere fogyott el” – mondja Zoltán.
Arra a neuralgikus kérdésre sem kapnak választ, hogy az állásidőt ki fizeti ki, hiszen a sofőröket a megtett kilométerek után javadalmazzák jellemzően. (A Waberer’s sem adott pontos választ az állásidő javadalmazására.)
„Ha pont december 24-e előtt pár órával fel is oldják a határt, ezek az emberek, akik most itt várakoznak az úton, szeretteiktől távol töltik a karácsonyt. Kötelezi őket a pihenőidő, 10 óra után pihenni kell. Majd 9 óra pihenés után indulhatnak újra útnak és a magyaroknak is legalább 1500-1600 kilométert kell megtenni 90 km/órás sebességgel. Sokan nem üres kamionnal mennek, hanem megrakottan, amit az útba eső országokban esetleg le kell rakniuk. Ott ilyenkor már mindenki szabadságon van. Ha Németországban le akarom tenni a szállítmányomat, órákat kell várni” – mondja Zoltán és hozzáteszi: ennek az ünnepnek már annyi.
Érdeklődtünk a magyar nagykövetségen, hogy mivel segítik a kint rekedt magyar kamionosokat, és hogyan segítik a magyar családokat, hogy az ünnepekre a jelenleg bizonytalan helyzetben lévő családfenntartók hazatérjenek. Megkeresésünkre cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.
Kármán Irén
Fotó: Kamionok várakoznak a lezárások után Nagy Britanniában 2020 karácsonya előtt. Forrás: Twitter/@RaviSinghKA
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásA Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ közbeszerzési eljárására más cég nem is jelentkezett, így a Moderna Netherlands B.V. lett a befutó.
Öt évvel a koronavírus járvány kitörése után "Így győztük le a Covid-járványt" címmel tett közzé videót Orbán Viktor. A kisfilmből kimaradtak részletek, amiket most segítünk pótolni.
A járvány kitörése után közel 4 évvel Ferenci Tamás biostatisztikussal elemeztük az adatokat.
A K-Monitor perelte ki a Belügyminisztériumtól az Operatív Törzs által jóváhagyott beszerzéseket. Az 1464 soros táblázatban meglepő kiadások vannak.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!