Global Voices

A Facebook új kísérlete Kambodzsa kisvállalatainak, civil szervezeteinek és politikai szerveződéseinek árt a legjobban

2017. október 19-én a Facebook tesztelni kezdett egy új rendszert a Sri Lankai, bolíviai, szlovák, guatemalai és kambodzsai hírfolyamán.

A kísérlet alatt a Facebook felhasználok csak az ismerőseik posztjait (és szponzorált tartalmakat) láttak az általános hírfolyamukban. Az általuk követett hírportálok, civil szervezetek, politikai pártok és más csoportok posztjait nem látták, hacsak nem kattintottak rá a „Hírfolyam felfedezése” gombra.

A Facebook oldalak tulajdonosainak fizetniük kellett, ha azt akarták, hogy tartalmaik az általános hírfolyamban jelenjenek meg.

A kísérlet drasztikusan csökkentette a látogatók számát és az aktivitás mértékét ezeken az oldalakon, ez különösen a kisvállalatokat, civil szervezeteket és politikai szerveződéseket érintette hátrányosan, amelyek nem tudnak fizetni tartalmuk hirdetéséért.

A Facebook Hírfolyam vezetője, Adam Mosseri elmagyarázta, hogy a vállalat miért kezdett bele a kísérletbe, amely várhatóan hónapokig fog tartani.

Mindig hallgatunk a közösségünkre azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne javítani a Hírfolyamot. Az emberek azt szeretnék, hogy könnyebben lássák barátjaik és családtagjaik posztjait. Most azt teszteljük, milyen, ha van egy külön felület a felhasználóknak arra, hogy családtagjaikat és barátjaikat kövessék, és egy másik, az úgynevezett Felfedezés, az egyéb oldalak posztjainak követésére.

A teszt célja az, hogy rájöjjünk, az emberek külön felületen szeretnék-e látni a személyes és a közösségi tartalmakat. Meghallgatjuk majd a felhasználók véleményét a kísérletről, hogy eldöntsük, megéri-e ezt az ötletet továbbvinni.

Kambodzsában a kísérlet számos hírportál, online áruház, civil szervezet és politikai párt Facebook oldalának forgalmában jelentős csökkenést okozott. A hírek szerint a kambodzsai Facebook oldalak a „Hírfolyam Felfedezése” gomb bevezetése óta elveszítették a látogatóik és aktivitásuk 60 százalékát.

A Facebook kísérletezése nehéz helyzetben találta a 2018-as választások előtt álló Kambodzsát, ahol a kormánypártot az ellenzék, a független média és a civil szervezetek elhallgattatásával vádolják. A független hírforrásokból és az ellenzéktől származó posztok hirtelen eltűnése a kambodzsai Facebook általános hírfolyamról csak súlyosbította a problémát.

A 15 milliós Kambodzsában majdnem ötmillió Facebook-felhasználó van. Egy 2016-os felmérés szerint a legtöbb kambodzsai már csak a Facebookon megjelenő hírekből tájékozódik.

Jaime Gill szabadúszó kommunikációs tanácsadó, aki számos civil szervezettel dolgozik együtt, a következőképp foglalta össze a Facebook-kísérlet kambodzsai hatásait:

Azáltal, hogy a híreket kivágták az emberek hírfolyamából és az elásott hírek temetőjébe küldték, a Facebook kambodzsaiak millióit fosztotta meg információktól. A kiemelt jelentőségű választások közeledtével pedig a kísérletezés aggodalomra adhat okot.

A nagy nemzetközi civil szervezetek további előnyökhöz jutottak a figyelemért és az adományokért vívott harcban. Nekik már eddig is elég pénzük volt arra, hogy jelentős összegeket költsenek Facebook posztjaik hirdetésére, most pedig még meghatározóbbak lesznek a hírfolyamokban, ellentétben a kisebb civil szervezetekkel.

Tharum Bun közösségi média elemző azt írta, hogy az átlagos kambodzsai Facebook-felhasználók valószínűleg észre sem vették a Facebook kísérletét:

Azt hiszem, a kambodzsaiak nagy részének nem tűnt fel a csel. A lényeges az, hogy még mindig azt látják, hogy a Facebook még mindig olyan tartalmakat szolgáltat, amiket látni akarnak. Ha a Facebook leállna egy órára, az emberek sokkal dühösebbek lennének, mint a Hírfolyam Felfedezése miatt voltak.

Ezzel együtt, a Facebook kísérlete azáltal, hogy a limitálta a korlátozott erőforrásokkal rendelkező csoportok lehetőségét saját tartalmaik hirdetésére a népszerű közösségi média felületén, számos embertől megvonta az információt.

A kísérlet könnyen alááshatja a civil szervezetek, független sajtó és politikai ellenzékek kezdeményezéseit a közösségi oldalon. Az utóbbi években ezek a csoportok a több mint három évtizede kormányon lévő párt propagandagépezete elleni küzdelmükben a Facebookra támaszkodtak.

A Facebook még nem tett közzé nyilatkozatot a kísérlet eredményeiről.

Megosztás

Nélküled nincsenek sztorik.

  • Átutalás
  • PayPal
  • Így is támogathatsz

Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!

  • Belföld
  • Külföld

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank

Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.

IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)

Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.

Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatás
  • ikon

    Bankkártyával az AdjukÖssze.hu oldalon

    Ha van bankkártyád, akkor pár kattintással gyorsan tudsz rendszeres vagy egyszeri támogatást beállítani nekünk az adjukossze.hu oldalán.

  • ikon

    Postai befizetéssel

    Postai befizetéssel is tudsz minket támogatni, amihez „sárga csekket” küldünk. Add meg a postacímedet, és már repül is a csekk.

  • ikon

    Havi előfizetés a Patreonon

    Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz a Patreonon.

  • ikon

    Benevity rendszerén keresztül

    Bárhol is dolgozol a világban, ha a munkáltatód lehetőséget ad arra, hogy adott összeget felajánlj egy nonprofit szervezetnek, akkor ne feledd, a Benevity-n keresztül az Átlátszónet Alapítvány is ajánlható.

  • ikon

    SZJA 1% felajánlásával

    Ha az 1 százalékodat az Átlátszó céljaira, projektjeire kívánod felajánlani, a személyi jövedelemadó bevallásodban az Átlátszónet Alapítvány adószámát tüntesd fel: 18516641-1-42