Felcsút travel club

57 millió forintba kerülhetett Orbán Viktor amerikai kiruccanása a honvédségi luxusrepülővel

A miniszterelnök augusztus elején utazott ki az Amerikai Egyesült Államokba, ahol találkozott Donald Trump korábbi amerikai elnökkel, és beszédet mondott a konzervatívnak nevezett CPAC színpadán. Orbán Viktort és kíséretét a Magyar Honvédség 607-es lajstromjelű, Dassault Falcon 7X típusú repülője vitte Amerikába, és hozta onnan haza. A luxuskategóriájú gép üzemeltetési költsége rendkívül magas, óránként közel 3 millió forint, tehát a mintegy 20 órás Budapest – New York – Dallas – Budapest út nagyjából 57 millió forint közpénzbe került. Hardy Mihály repülési szakértő, a Budapest Airport Zrt. korábbi kommunikációs igazgatója további érdekességeket is megosztott az Átlátszóval a honvédségi Falconokról.

A Magyar Honvédség 2018-ban vásárolt 2 darab Airbus A319 típusú csapatszállító és 2 db Dassault Falcon 7X típusú luxuskategóriájú repülőgépet. Bár a megvásárláskor Simicskó István akkori honvédelmi miniszter azt állította, hogy ezek nem kormánygépek, hanem a honvédség fogja használni őket, ez a kijelentés nagyon hamar megdőlt. A repülőgépeket rendszeresen használja Orbán Viktor miniszterelnök és Szíjjártó Péter külügyminiszter, de utazott már rajtuk Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Novák Katalin köztársasági elnök is.

A hivatalos programokkal még nem is lenne semmi gond, hiszen sok országban normális és bevett gyakorlat, hogy a légierő fuvarozza az ország vezetőit. Nálunk azonban egyrészt hivatalosan nem ismerik el a gépek protokoll-használatát, nem közölnek információkat a költségekről, és nemzetbiztonsági okokra hivatkozva 30 évre titkosították, hogy a honvédségi gépek mikor hol jártak és kit vittek oda.

Ráadásul erős a gyanú, hogy nem csak hivatalos utakra használják Orbánék a légierő repülőit, azok ugyanis többször jártak híres nyaralóhelyeken, amelyeknek meglátogatása nem tűnik katonailag indokoltnak.

Orbán Balázs, Németh Zsolt, Donald Trump, Orbán Viktor és Szijjártó Péter Bedminsterben 2022. augusztus 2-án (fotó: Orbán Balázs/Facebook)

Idén augusztus elején pedig a miniszterelnök az egyik Falconnal az Amerikai Egyesült Államokba repült, ahol Donald Trump volt amerikai elnökkel találkozott, majd beszédet mondott a Konzervatív Politikai Akció Konferencia (CPAC) eseményén. A CPAC egy erősen szélre tolódott jobboldali dolog, Orbán már a májusi budapesti konferencián is a kommunisták és liberálisok elleni harcról beszélt, Dallasban pedig már sorosozott és genderezett is.

Bár a Trumppal való találkozó és a CPAC-fellépés inkább magánprogramnak tűnik, mint hivatali kötelességnek, a miniszterelnök politikai igazgatója, Orbán Balázs kiposztolta a Facebookra, hogy a honvédség 607-es lajstromjelű Falconjával repültek Amerikába. A küldöttség tagja volt Németh Zsolt, az Országgyűlés külügyi bizottságának elnöke is, aki szintén kitette a közösségi oldalára az Orbán Balázzsal közös szelfit a 607-essel a háttérben.

Németh Zsolt és Orbán Balázs a 607-es lajstromjelű Falcon előtt a budapesti repülőtéren 2022. augusztus 1-jén (fotó: Orbán Balázs/Facebook)

A repülési adatok szerint a gép augusztus első napján New Yorkba ment (Orbán Viktor másnap Donald Trumppal találkozott a közeli Bedminsterben), majd onnan augusztus 3-án repült át Dallasba (ahol a magyar miniszterelnök augusztus 4-én lépett színpadra), és augusztus 5-én ért vissza Budapestre. A honvédségi gép nagyjából 20 órát tartózkodott a levegőben a miniszterelnök amerikai kiruccanása miatt.

Hardy Mihály repülési szakértő beszélt az Átlátszónak arról, hogy mennyibe kerülhetett ez a tengerentúli út az adófizetőknek, és egyáltalán mennyire hihető az a hivatalos állítás, hogy nem kormánygépnek vették a Falconokat.

Hardy Mihály: „A kormányzat egyik rendszeres, közkeletű csúsztatása, hogy a Magyar Honvédség Dassault Falcon 7X típusú két gépe valójában katonai felderítő, illetve futárgép. Ez egy ordas nagy hazugság. A Dassault Falcon 7X kizárólag luxus kategóriájú business jet, aminek semmilyen katonai változata nincs, mert senkinek sem jut ilyen az eszébe. Ez kb. olyan lenne, mintha valaki arany Rolex karórát építene egy széria Suzuki Swiftbe, csak hogy mutassa a pontos időt.

Léteznek a nemzetközi fegyverpiacon olyan business jetek, amiknek van katonai/elektronikai felderítő/légtérmegfigyelő változata, ilyen pl. a Gulfstream 550-es vagy a Cessna Citation különböző változatokban, de a Dassault Falconnak ilyen nincs. Tehát csakis kormánygépként lehet használni a 606-os és 607-es lajstromszámú honvédségi repülőt.

Ezeket a gépeket főleg Orbán Viktor, Novák Katalin, Szijjártó Péter, Semjén Zsolt és mások veszik igénybe,

katonai alkalmazása nincs ezeknek a repülőknek.

Mivel ezeknek kötelező polgári ADS-B Mode S transzpondert (rádiós azonosítót) is használni, ezért annak kikapcsolása minimum a légiközlekedés veszélyeztetése. Még akkor is, ha Havasi Bertalan, Kovács Zoltán vagy Rogán Antal szeretné eltitkolni ezeket az utakat a sajtó elől. Műszakilag egyébként azt sem lehet kizárni, hogy a transzponder-jel láthatóságát csak az internetről tiltják le, vagyis a légiforgalmi irányítás látja a gépet, csak az érdeklődő civilek nem.

Hardy Mihály (1957- ) újságíró 1980 és 1997 között dolgozott a Magyar Televíziónál, 1992–1994 között a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) szóvivője, 1994-1997 között a MÚOSZ alelnöke volt. Dolgozott az ENSZ Menekültügyi Főbiztosság (UNHCR) budapesti sajtószóvivőjeként, az ATV Híradó, valamint a TV3 híradója főszerkesztőjeként, és a Tesco-Global Zrt. kommunikációs igazgatójaként is. 2008-tól 2019 júliusáig a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója volt. Menesztése után a Klubrádió főszerkesztő-helyettese lett, jelenleg a rádió főszerkesztője. Nem tartja magát igazi szakértőnek, csak a repülés és a katonai repülés iránti érdeklődőnek.

A Dassault Falcon 7X a maga kategóriájában az egyik legdrágább repülőgép, mind a beszerzési ára, mind az üzemeltetése szempontjából. Átlagára kb. 35 millió USD, azaz 14 milliárd forint. A Magyar Honvédség rögtön kettőt vett belőle, mert az OTP-csoportnak is van egy hasonló gépe, tehát ha Csányi Sándornak egy van, akkor Orbánnak minimum kettő kell.

Őrületesen magas költség az üzemeltetése, ami 7.143 USD-re jön ki repült óránként. Ez 2.869.242 HUF, azaz közel 3 millió forint.

Vagyis mondjuk a dallasi túra egy new yorki megszakítással mintegy 20 repült óra, azaz 57.384.840 Ft (az egyszerűség kedvéért 400 HUF/USD árfolyammal számoltam.) Tehát csak az utazási költség egy nagyobb családi ház ára volt – ennyibe fájt az adófizetőknek, merthogy ezt a magyar költségvetés állta.

A Google szerint egyébként egy Dassault Falcon 7X bérlése nagyjából 11.400 USD óránként, tokkal-vonóval, pilótával, kerozinnal. Az adatokat ebből a nyilvánosan hozzáférhető forrásból vettem.

Donald Trump és Orbán Viktor 2022. augusztus 2-án az amerikai Bedminsterben, Orbán mögött Szijjártó Péter külügyminiszter (fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala)

Ráadásul a dallasi CPAC egy republikánus párti magánrendezvény volt, amin Orbán Viktor nem kormányfőként, hanem fideszes politikusként, ha úgy tetszik, magánemberként vett részt, ahogy Donald Trump is (igaz, ő nincs hivatalban). Tehát egy hangsúlyozottan nem állami funkcióra égették el az 57 millió forint költségvetési pénzt, amibe más európai országban egy miniszterelnök simán belebukik, mert ez felelőtlen gazdálkodás, a BTK szerint felmerülhet hűtlen kezelés tényállása.

Amennyiben az eseményt szponzoráló Alapjogokért Központ bérelte volna ki a gépet, akkor meg az a baj, hogy „háborús veszélyhelyzetben” nyilván szigorúan tilos honvédségi technikát bérbe venni – nem hiszem, hogy bárkinek is bérbe adnák.

Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója a dallasi CPAC-en 2022 augusztusában (fotó: Szánthó Miklós/Facebook)

Elképzelhetetlen, hogy például Emmanuel Macron a francia légierő Dassault Falconjával (több más repülő mellett van két db Dassault Falcon 7X típusú elnöki gépük, melyeket a kormányzati repüléseket bonyolító, csak erre dedikált repülőszázad üzemeltet) menjen Kanadába mondjuk Justin Trudeau egyik pártrendezvényére, csak azért, mert szimpatikus neki a mozgalma! Másnap apró darabokra szedné őt a francia sajtó és le kéne mondania – nagyon helyesen, mert a közpénzt csakis közcélokra szabad igénybe venni. Jogállamban.”

Orbán Viktor valószínűleg honvédségi luxusgéppel ment nyaralni Horvátországba | atlatszo.hu

A Magyar Honvédség 2018 vásárolt 2 darab Airbus A319 és 2 db Dassault Falcon 7X típusú repülőt. A Falconok a szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépek, amelyeket a honvédség „többcélú szállító- és futárgéptípusnak” nevez. Kategórikusan tagadják, hogy kormánygépnek vették volna a repülőket, de Orbán Viktor és más kormánytagok rendszeresen használják őket, az utakat pedig 30 évre titkosították.

Átlátszó: Ahogy arról mi is beszámoltunk, augusztus 5-én Dallasból hazatérve a 607-es Kecskemétre ment – vélhetően tankolni és személyzetet cserélni – majd Zadarba repült és vissza, másnap pedig tett egy Kecskemét-Split-Monte Real-Split-Kecskemét kört. Orbán Viktor is épp augusztus 6-án tűnt fel Horvátországban, ezért felmerült a gyanú, hogy őt vitte ki a honvédségi gép nyaralni, bár a sajtófőnöke ezt cikkünk után tagadta.

Mivel a repülő útjai 30 évig titkosak, legkorábban 2052-ben derülhet ki, hogy mi az igazság. Tekintsünk is el most attól, hogy vajon miért kellett egymás után kétszer is híres adriai nyaralóhelyekre repülnie a gépnek, de a költségek utastól függetlenül érdekesek. Mennyibe kerülhetett ez a két horvátországi út az adófizetőknek a fenti számítások alapján?

Hardy Mihály: „Az nyilván teljes egészében a vakvéletlen műve, hogy a Magyar Honvédség MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Teve Szállítószázada 607-es oldalszámú Dassault Falcon 7X típusú gépe éppen pont azon a horvátországi repülőtéren fordul meg (szigorúan honvédelmi bevetésen) térben és időben, amikor a magyar miniszterelnök adriai nyaralásra utazik. A kettőnek egészen biztosan nincsen semmi köze egymáshoz. A spliti polgári légikikötő futópályája 2500 méter hosszú, tehát kiválóan alkalmas a Dassault Falcon 7X fogadására.

Egy Kecskemét-Split-Kecskemét túra elméletben kb. 1-1 óra repült idő, tehát 5-6 millió forintba fáj a magyar adófizetőknek/katonai költségvetésnek.

Végülis az eredmény számít, hiszen cserébe láthattuk, ahogy aztán a magyar kormányfő egy adriai evezős csónakban fotóztatja magát a Slobodna Dalmacija nyugalmazott újságírójával. A történet a meghibásodott motorcsónakról még szebb, hiszen a TEK az indulás előtt nyilván alaposan ellenőrizte a motorcsónak műszaki és biztonsági állapotát.

A hírekben az is szerepelt, hogy a testőr mellett egy hölgy is volt Orbán kíséretében, vélhetően Lévai Anikó, a felesége, de róla egyetlen képet sem láttunk. Mondjuk a maradék Orbán-család, vagyis azok, akik nem Marbellán tengetik életüket, elméletben elférnek a Dassault Falcon 7X-ben, aminek a befogadóképessége 19 utas a 3 fős személyzet mellett.”

A magyar honvédség egyik Dassault Falcon 7X repülőgépének fedélzete Kecskeméten, a MH 59. Szentgyörgyi Dezsõ Repülőbázisán, ahol kihelyezett ülést tartott az Országgyűlés honvédelmi bizottsága 2020. február 27-én. (fotó: MTI/Ujvári Sándor)

Erdélyi Katalin

Címlapkép: A magyar honvédség 607-es lajstromjelű, Dassault Falcon 7X típusú repülőgépe a budapesti repülőtéren (fotó: Hardy Mihály)

Megosztás