Február elejétől április 8-ig több nagy állami kommunikációs kampány futott. Bő 2 milliárd forint az ENSZ és a migránsok elleni hirdetésekre, 3 milliárd sikerpropagandára, 1 milliárd pedig a téli rezsicsökkentés reklámozására ment el. A Miniszterelnöki Kabinetiroda 26.400 forintot kért tőlünk az adatokért.
Hosszú ideje nyomon követjük, hogy mennyit költ a kormány hirdetésekre. Legutóbb március végén jelentkeztünk ilyen összesítéssel, amiben a decemberi és januári reklámkiadásokat számoltuk össze.
Azóta két adatigényléssel megszereztük a február elejétől április 8-ig megrendelt állami hirdetések dokumentációját a Miniszterelnöki Kabinetirodától. Természetesen Rogán Antal minisztériuma megint pénzt kért tőlünk az adatokért: igénylésenként 13.200, vagyis összesen 26.400 forintot kellett kifizetnünk. A táblázatokat ismét szkennelt pdf-ekben kaptuk meg, de már egész jól megtanultunk velük bánni.
Az összesített adatok szerint február 1. és április 8. között, vagyis a választási kampány finisében a kormány összesen nettó 6,9 milliárd forintot költött hirdetésekre. Ez az összeg főként az alábbi nagy kampányokból tevődött össze:
- eredménykommunikáció (2018.02.01.-03.12.): 3 milliárd forint
- március 15-e (2018.03.01.-03.15.): 469,5 millió forint
- téli rezsicsökkentés (2018.03.23.-04.08.): 1 milliárd forint
- ENSZ (2018.03.01.-31.): 1,1 milliárd forint
- Stop migránsok (2018.03.26.-04.15.): 1,1 milliárd forint
A korábbi reklámkampányokhoz képest több változás is látszik az adatokban. Egyrészt látványosan visszaszorult a közterületi hirdetések (óriásplakátok, citylightok) aránya, és nagyon megnőtt a tv-reklámok száma.
Másrészt feltűnő, hogy egy médiacég, a Magno Studio Kft. jóval több pénzt kapott a hirdetésekből, mint eddig, a többiek pedig sokkal kevesebbet. A mostani közel 7 milliárd forintból 3,8 milliárd a Magno Studio Kft.-hez került.
Ez nagyon egyszerűen történt: ez a cég kapta az eredménykommunikációs kampány második, bő 2,8 milliárd forintba kerülő részét, és a téli rezsicsökkentés reklámozásának első, 920 millió forintos részét is.
A 2015 decemberében bejegyzett Magno Studio Kft. 2017-ben bukkant fel először a Miniszterelnöki Kabinetiroda reklámköltéseinek listáján. A cégnek a Bírósági Végrehajtó Kar 2016-ban 850 millió forintos, 2017-ben pedig 800 milliós megbízást adott kommunikációs feladatokra.
Az ATV-nek is jutott pénz
Mészáros Lőrinc médiabirodalmának – ami tavaly milliárdokat kapott a hasonló kampányokból – most “csak” 589 millió forint jutott. Andy Vajna és Habony Árpád sem járt jobban: a 2017-es összegekhez képest jóval kevesebb pénzt hirdetett el a kormány az ő cégeiknél. A Vajna-féle Lapcom és Media Time Kft. (Rádió1) összesen 223 millió forintot, a Lokált és 888-at kiadó, Habony-tulajdonban lévő Modern Media Group Zrt. (MMG) pedig 91 millió forintot kapott most.
Az Origo 63, a Ripost 59, a Magyar Idők 58 millió forinthoz jutott hozzá, ami a tavalyi évhez képest szintén erős visszaesés.
Említésre méltó viszont, hogy a magát ellenzékinek valló ATV összesen 29 millió forintot kapott a választás előtti kampányokból. Ebből 5,6 milliót a március 15-ét reklámozó tv-spotokért, közel 23,5 milliót pedig a stopmigránsos hirdetésekért.
A Puch László tulajdonában lévő, elvileg szintén ellenzéki Népszava 7,7 millió forintot kapott, de csak a március 15-i hirdetések jelentek meg a nyomtatott lapban és online változatán.
A részletes adatok a Miniszterelnöki Kabinetiroda szkennelt pdf-jeiben itt és itt, valamint az Átlátszó azokból készült kézműves táblázatában böngészhetők.
Bővebben a kampányokról
Február 1. és március 12. között futott az első eredménykommunikációs kampány 2,85 milliárd forint értékben. Ennek keretében összesen 2.467 darab 1 perces reklámspot ment le a családi adókedvezményről, a CSOK változásairól, az elektronikus adóbevallásról, és a vándortáborokról a TV2 csatornáin a Magno Studio Kft.-n keresztül.
Február 6. és 28. között ment az eredménykommunikációs kampány második része, amelynek keretében ugyanúgy 1 perces reklámspotok mentek le a családi adókedvezményről, a CSOK változásairól, az elektronikus adóbevallásról, és a vándortáborokról. Csak nem a TV2 csatornáin, hanem az Echo TV-ben, összesen 168 darab.
Március 1. és 15. között, összesen 4 részletben futott a március 15-i kampány minden médiafelületen (tv, rádió, online, print, közterület) összesen 469,5 millió forint értékben. A plakátokon “A haza minden előtt!” felirat állt, és Orbán Viktor Kossuth téri beszédét reklámozták.
Március 1. és 31. között futott az ENSZ-kampány 1,16 milliárd forint értékben, minden felületen. Ezek voltak a “Magyarország dönt, nem az ENSZ!” üzenetű hirdetések.
Közben, március 23. és április 6. között ment a téli rezsicsökkentés reklámozása 920 millió forintért. Orbán Viktor még március 7-én ígért minden háztartásnak 12 ezer forint jóváírást a gázszámlából, és ezt 900 tv-spotban reklámozták a TV2 csatornáin a Magno Studio Kft.-n keresztül.
Március 28. és április 8. között még 125 millió forintért reklámozták a téli rezsicsökkentést. A közmédiában és az Echo TV-ben, összesen 204 alkalommal.
Március 26. és április 15. között, vagyis az országgyűlési választás előtti utolsó 2 hétben, és utána 1 hétig ment a “Stop migránsok”-kampány 1,18 milliárd forint értékben. Ez a Kabinetiroda papírjaiban szemérmesen “ENSZ-folytatás” néven szerepel, pedig az ENSZ sehol nem volt rajta. Csak a brit Brexit-kampányban a széljobbos UKIP által használt migránsos fotó, és rajta egy STOP-tábla.
Szöveg: Erdélyi Katalin — Fotó: Halász Áron
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!