Cikkek

Az államnak százmilliós bukás, Zoób Kati cégének bombaüzlet az állami divatmárka

Négy év alatt, ha nem is holt hamvába, de éppen csak vegetál az „állami divatmárka”, amit a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató állami cég, a KÉZMŰ Közhasznú Nonprofit Kft. és a divattervező Zoób Kati közösen jegyeznek. A divattervező cége a bemutatott szerződés alapján jelenleg mintegy havi 4,5 millió forinthoz jut a projektben. Eddig összesen közel háromszázmillió forintot költöttek – ebből körülbelül 255 millió forintot Zoób cége kasszírozhatott -, de mindössze 129 millió forint árbevételt értek el az „Attitude” néven futó saját márkával.

Kanyargós szűk folyosón, majd az éttermen és a varrodán át lehet eljutni a KÉZMŰ Közhasznú Nonprofit Kft. Csömöri úti épületében ott, ahol a megváltoztatott képességű dolgozók által legyártott Attitude márka darabjai készülnek és vásárolhatóak. A négy évvel ezelőtti induláskor az Alléban megnyitott üzlet mára bezárt, egy másik, frekventált helyen lévő, üzletnek szánt KÉZMŰ-bérlemény még nem nyitott meg, ráadásul az Attitude honlapján sem olvasható az elérhetőségi adatokon kívül érdemi tartalom.

Az állami divatcégről anno a sajtóban számos cikk jelent meg, miután a kezdeményezést felkarolta Orbán Viktor miniszterelnök felesége, Lévai Anikó is.

Egy divattervező és a megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató állami cég együttműködésének elgondolását két dolog motiválta: a magyar termékek piacra juttatása és a munkahelyteremtés. A közös projekt elindításakor megállapodtak abban, hogy a Zoób Kati szakmai segítségével kifejlesztett márka, az Attitude külön támogatást nem kap, a működést a nonprofit KÉZMŰ Kft. saját bevételeiből finanszírozza.

A KÉZMŰ Közhasznú Nonprofit Kft. országszerte 98 telephelyen jelenleg 4 422 fő munkavállalót foglalkoztat, amelyből 3 567 fő megváltozott munkaképességű. A társaság alapvető célja a megváltozott munkaképességű munkavállalók – a súlyosan és halmozottan sérültek, vakok, gyengén látók és értelmi sérültek – értékteremtő foglalkoztatása is.

A cég varrodáiban és bőrvarró műhelyei világvállalatoknak szállítanak. A tulajdonos, az MNV Zrt. szerkesztőségünknek azt a tájékoztatást adta, hogy a vállalat tevékenysége sokrétű, például gyárt lakástextilt, konfekciót, cipőt, bőrdíszművet, valamint sportszereket is.

A társaság ugyan készít Attitude márkájú (divat)termékeket is, azonban ezek bevétele nem haladja meg a KÉZMŰ árbevételének 2 százalékát.

Az Átlátszó betekintést nyert a szerződésbe, amely szerint a beruházásra az indulástól 2015-ig 135 ezer eurót (nagyjából 37 millió forintot) szántak. A tervek között pedig szerepelt a ruházati kollekció mellett arculati formaruhák, sportruházat, farmer és szabadidőruhák és „home kollekció” gyártásának elindítása is.

A termékek minél szélesebb körben való terjesztésére – a kontraktus alapján – egy kereskedő partner közreműködésével törzsvásárlói rendszert alakítottak ki, továbbá tervezték saját üzletek, sőt saját üzlethálózat megnyitását. Szó volt az internetes értékesítésről és franchise üzlethálózat beindításáról is.

A megállapodás szerint Zoób Kati cége, a Kattiz Kft. mindezért az indulástól évente átlagosan bruttó 230 ezer eurót kapott.

Az összegből az áfát levonva és azt forintra átszámolva négy év alatt nagyjából 201,4 millió forint bevételre tett szert a divatcég. Ehhez jön még az idei juttatás, a betekintéskor kiderült, havi 4,5 millió forinttal lehet számolni, ez a tizenkét hónapra nagyjából 54 millió forintot, a kezdetektől 2015 év végéig pedig összesen körülbelül 255 millió forintot jelent.

A nagy hírverés után bukdácsol a projekt

A nagy hírverést kapott projekt gyorsan feledésbe merült. Két évvel ezelőtt annyi jelent meg csak hírként, hogy az állami divatcéget szárnyai alá vevő vezetőnek távoznia kellett a KÉZMŰ Kft-től. Mára pedig úgy tűnik, hogy előbb-utóbb hamvába fog halni a kezdeményezés. Odáig azért még nem jutott el a dolog, de azt Zoób Kati is elismerte az Átlátszónak, hogy lassan jutnak egyről a kettőre.

„A KÉZMŰ Kft-t ismertem, hiszen régi szereplő a piacon. Amikor felvetődött, hogy közösen kialakíthatnánk egy saját márkát, amit nemcsak itthon, hanem külföldön is árusíthatnánk, annyira megtetszett a gondolat, hogy fogyatékos embereknek adhatok munkát, hogy még az akkor érkezett kínai felkérést is lemondtam.”

A divattervező hangsúlyozta, hogy a KÉZMŰ a saját brand révén bemutathatta a tudását külföldön is, a cég számára ez kiváló referenciaként szolgált volna ahhoz, hogy nemzetközi cégektől munkát szerezzen dolgozói számára.

A KÉZMŰ-vel abban állapodtak meg, hogy a nonprofit kft. végzi a gyártást és a forgalmazást, Zoób Kati cége pedig ehhez mindent előkészít, a tervezéstől kezdve a mintadarab legyártásáig.

„Évi 120 modellre szerződtünk és az első hónapok azt mutatták, hogy nem olyan rossz az elgondolásunk, mert az Attitude augusztusi indulása után már decemberben mintegy tízmillió forintos forgalmat ért el. Az első két félévben hatezer terméket adtak el, ami szintén jelezte, hogy jó úton járunk. Kipróbáltuk magunkat Bécsben is és eszméletlen nagy volt az érdeklődés a kollekció darabjaiért.”

A divattervező hangsúlyozta, hogy olyan brandet akartak létrehozni, amely a prémium kategóriás a ruházat mellett másodlagos termékekkel, többek között bőrdíszmű, sport és játéktermékekkel is rendelkezik.

„Mindebből a divat része valósult meg, az Attitude-nek most készül a negyedik kollekciója. Sajnos a budai bevásárlóközpontban lévő üzlet másfél év múlva bezárt és a projekt innentől kezdve megtorpant. Pedig szerették a vevők a minőségi és ebben a kategóriában nem túl drága darabokat. Mintegy ötvenezer forintból össze lehetett állítani egy öltözéket.”

Az Attitude-márka jelenleg már csak a KÉZMŰ Kft. XIV. kerületi székhelyén úgy kapható, hogy előre be kell jelentkezni a vásárláshoz. A divat nagyasszonya szerint azonban a törzsvevőket ez nem tántorítja el a vásárlástól.

A közös munka megtorpanása Zoób Kati szerint többek között annak köszönhető, hogy egy állami cégnél nehezen megy a kereskedelem fejlesztése, már pedig, mint megjegyezte, ezen áll vagy bukik az egész.

„A projektnek a gyakori vezetőváltások sem tettek jót. Amikor ugyanis új ember kerül a vállalat élére, akkor mindig elölről kezdődik az egyeztetés és a tervek átgondolása” – nyilatkozta az Átlátszónak.

Az állami vállalat eddig csak bukott a vállalkozáson

A KÉZMŰ Kft. új vezérigazgatója, Becker György idén márciustól vette át a vállalat irányítását. Az Átlátszó kérdésére megjegyezte, hogy a gazdasági válság begyűrűzése a vállalatot is hatványozottan érintette, amely az árbevétel és megrendelés állomány csökkenését eredményezte. A növekvő bérjellegű kiadások miatt pedig a társaság üzleti eredménye csökkent.

„Nem egyszerű a több mint négyezer fős cég működtetése úgy, hogy miközben az állami támogatások mértéke 2011 óta nem emelkedett, a minimálbér változásai évről évre jelentkeznek, és a szolgáltatók is folyamatosan  növelték a díjakat. 2015-ben így a 2011-s évhez viszonyítva közel harminc százalékkal kellett volna növelni az árakat, amelyet a piaci árak jelentősen meghatároznak, így erre kevés lehetőség adódott.”

A vezérigazgató közölte, hogy a helyzetből adódóan a hatékonyság növelése és a ráfordítások csökkentése irányába mozdultak el.

„Ez természetesen kihat az Attituddel kapcsolatos tevékenységünkre is. Piaci viszonyok között kell talpon maradnunk, nem lehet veszteséges gazdálkodást folytatnunk. Úgy, hogy minél több megváltozott munkaképességű embert tudjunk alkalmazni és nekik folyamatosan munkát adjunk.”

E törekvések közepette az önálló márkaépítés jelentős erőforrásigénnyel járna – közölte Becker György, hozzátéve, hogy a gazdasági környezet alakulása miatt, a partnerrel egyeztetve a tevékenységet újra kell gondolni, „amelynek során figyelembe kell venni az elmúlt évek tapasztalatait, továbbá az aktuális piaci igényeket. Bármennyire is jó példa az Attitude, de a kollekció a kereskedelmi hálózat kiépítése nélkül csak  szűk réteget érint, így számunkra nem túl gazdaságos.”

Ennek magyarázata – tette hozzá –, hogy a nagyszériás folyamatos termékgyártás a jövő.

„Erre törekszünk, hogy a megváltozott munkaképességű munkavállalóink a betanulás után kellő begyakorlottsággal tudják a terméket az elvárásnak megfelelően előállítani, hiszen sokszor hónapokig egy termék gyártása van folyamatban. Míg az egyedi kisszériás termékek előállítása jóval költségesebb, az előkészítés és a késztermék-gyártás sokkal több időt vesz igénybe és a folyamatos  munkaellátottságot sem tudja biztosítani.”

Mindezek miatt az állami vállalat részéről módosítani akarják a Zoób Kati cégével megkötött szerződést.

„Azt szeretnénk, hogy a divattervező és kollégái nagyobb részt vállaljanak a marketing feladatokból, nekünk pedig csak a ruhák bérmunkában való legyártása maradjon. Egy éven át segítségünkre volt egy kereskedelmi partner, most bevonnánk egy újat a szükséges hálózat felépítése és a nyereséges működés érdekében, amit sajnos forráshiány miatt a KÉZMŰ nem tud finanszírozni.”

A vezérigazgató megemlítette azt is, hogy a főváros frekventált helyén, a Haris közben található bérelt üzlethelyiség működtetését is átadnák az új kereskedő cégnek, de ha ebben nem tudnak megoldást találni, akkor ott saját termékeiket, például a bejáratott márkanevű bőr-, foci- és medicinlabdáikat értékesíthetik majd.

Százmilliós bukás az államnak, remek üzlet a magáncégnek

A KÉZMŰ által óhajtott változtatás a bevételek alakulását tekintve több mint érthető. A cég adatai szerint az Attitude üzletág nettó árbevétele 2011-ben 19,5 millió forint volt. A következő évben 43,4 millió forintra ugrott, majd 2013-ban ezt is meghaladva a nettó árbevétel 46,5 millió forint lett. Tavaly viszont jóval visszaesett az állami vállalat Attitude-termékekből származó bevétele: 20,1 millió forint folyt be a kasszájukba.

 

attitude

Forrás: KÉZMŰ Közhasznú Nonprofit Kft.

 

A négy év alatt összesen tehát 129 millió forintot hozott a KÉZMŰ Kft. konyhájára a Zoób-márka. A költségek viszont a 37 millió forintos beruházáson felül a Zoób cégének kifizetett 255 millió forinttal súlyosbítva összesen legalább 292 millió forintra rúgtak, tehát 163 milliós mínuszban van a projekt.

Ezt a tetemes veszteséget ráadásul egyebek mellett a megváltozott munkaképességű munkavállalók bérezésére rendelkezésre álló összegből kellett az állami cégnek kigazdálkodnia.

Csikász Brigitta

Van egy remek karácsonyi ajándékötletünk: ajándékozz névre szóló 2016-os Átlátszó Támogató Kártyát!

Havonta csak egy ezres: már csak 945 új előfizetőre van szükségünk ahhoz, hogy az alapműködésünk közösségi finanszírozásúvá váljon.

A 2016-os Átlátszó Támogató Kártyát itt lehet megrendelni.

Megosztás