Cikkek

MTV-s műsorok költségei: sokba van nekünk a Fábry

Bár a köztelevízió Marslakók című műsora elég nagy port kavart azzal, hogy a gyanú szerint jelentősen túlszámlázták a műsor költségeit, nem ez volt az utóbbi időben a legdrágább műsor az MTV-n. Legalábbis, ami az epizódonkénti költségeket illeti.

*****

Az öt megkapott szerződés igazolja, hogy a kiszivárogtatás alapján közzétett tavalyi adatok valósak voltak, azaz tényleg sokat költ el külsős partnereknél a közmédia. Ebben a nagyságrendben valószínűleg teljesen egyedülálló az MTVA gazdálkodása abban, hogy nincs közbeszerzési kötelezettsége, nincsenek nyilvános pályázatok, a szerződéskötési eljárás teljes egészében zártan zajlik. Ezt ugyan lehet magyarázni azzal, hogy kreatív ötleteket, közszolgálati tartalmat nem lehet rendesen közbeszereztetni, a felek közti bizalmi viszony, kreatív együttműködés semleges kiválasztási metódust nem tesz lehetővé, de ennek ellentételezéseként az lenne a legkevesebb, hogy a megkötött szerződéseket az MTVA azonnal közzéteszi. Ennek hiányában ekkora szabad felhasználású büdzsébe bármi, de tényleg bármi beleférhet, mert még arról se kell számot adni, hogy kinek és mire ment el a pénz.

Az Eurovíziós Dalfesztiválra fellépőket válogató A dal című műsor egyes adásai voltak a legdrágábbak az MTVA nyilvánosságra hozott szerződései szerint. Összehasonlításképpen: a Marslakók egy-egy része nagyjából 5,8 millió forintra jött ki. A külföldi licenc alapján szerkesztett műsor vetítését a számos más tévéadást is gyártó Show and Game Produkciós Kft. menedzselte, epizódonként 27,3 millió forintért. Ehhez jött még hozzá az egyszeri licencdíj (17,2 millió forint), így összesen 99 millió forintba került a műsor. Ugyanez a cég, a Show and Game készítette a Maradj talpon műveltségi vetélkedőt is. Ennek epizódonkénti ára – a többihez viszonyítva – nem volt sok, mindössze 3,6 millió forint, de a licencdíj a maga 50 millió forintjával eléggé megdobta a végösszeget, így az 58 estényi vetélkedő ára 256 millió forintra jött ki.

Ez az összeg azonban eltörpül a Fábry összesen 440 millió forintos költségei mellett. A Trisó Produkció Kft. MTVA-val kötött szerződése alapján 20 epizód elkészítésére állapodtak meg, részenként 22 millió forintért. Nem volt sokkal olcsóbb a Magyarország, szeretlek adásonkénti 19 millió forintos költsége, ehhez itt is hozzájött még a 38,7 millió forintos licencdíj, így végül 267 millió forintnál állt meg a költség. Érdekesség, hogy a holland Talpa Distribution műsorötletét itthon az a Hung-Ister Filmprodukció Zrt. valósította meg 266,7 millió forintért, amelynek vezérigazgatója Fazekas Csaba maga is három hónapig az MTVA vezérigazgatója volt, de dolgozott korábban a Hír Tv-nél és az HBO-nál is. A cég legnagyobb megrendelője az MTVA mellett a Szerencsejáték Zrt., és a cégtörténetben böngészve a korábbi tulajdonosok között megtaláljuk a Simicska Lajoshoz köthető B-Reklámot, a régebbi fb-tagok között pedig a trigránitos Nyúl Sándort, a Magyar Nemzet-tulajdonos Liszkay Gábort, illetve Nyerges Zsoltot.

Az MTV-ben bemutatott műsorok közül, legalábbis amelyeknek nyilvánosságra hozták a szerződéseit, a nemzetközi díjat is elnyert On the Spot volt a második legolcsóbb. Még úgy is, hogy az eredetileg a Spektrumon sugárzott riportműsor régebbi adásainak levetítési jogáért közel 22 millió forintot kellett fizetni a Chello Hungary Kft.-nek, illetve ehhez a 18 részhez darabonként 1,6 millió forintért új intro is készült. Az MTVA a Spot Productions Kft.-vel 10 új epizódra is leszerződött, részenként 10 millió forintért, tehát a végösszeg 151 millió forint. Igaz, ehhez a műsorhoz kevesebb infrastuktúrára (díszlet, stúdió, jelmez, smink stb.) volt szükség, mint mondjuk a Szeretlek, Magyarország esetében. Még így is figyelemreméltó, hogy a legkomolyabb szakmai sikereket elért On the spot összességében a legolcsóbb volt az öt műsor közül, hogy ha azt is figyelembe vesszük, hogy annak a készítésében nem is vesz részt az MTVA, így a teljes előállítási költség itt a Spot Productionsnak kifizetett összeggel azonos.

Műsor neve Gyártó cég Epizódok száma Egyéb költség (pl. licenszdíj; nettó) Epizódonkénti ár (nettó) Teljes bruttó költség/epizód (2012-es költségvetési tervezet) Végösszeg (Ft)
A dal Show and Game Produkciós Kft.

3

17 175 000

27 280 000

34 645 600

99 015 000

Fábry Trisó Produkció Kft.

20

22 000 000

27 940 000

440 000 000

Magyarország, szeretlek Hung-Ister Filmprodukció Zrt.

12

38 700 000

19 000 000

25 130 000

266 700 000

Maradj talpon Show and Game Produkciós Kft.

58

49 900 000

3 560 000

6 900 000

256 380 000

On the Spot (régi epizódok) Chello Hungary Kft.

18

1 215 000

3 810 000 (hat részre tervezve)

21 870 000

On the Spot (régi epizódok új introval) Spot Productions Kft.

18

1 600 000

28 800 000

On the Spot (új epizódok) Spot Productions Kft.

10

10 000 000

12 700 000

100 000 000

 

Korábbi cikkeink az MTVA-büdzséről:

MTVA: az Átlátszó a versenytársunk, ezért ne kapjanak adatot

Nem kellett megszakadniuk Várhegyiéknek az MTVA első 10 milliójáért

Jelentősen túlszámlázta szerződés szerinti járandóságát a Marslakók gyártója?

Amit még nem csináltunk: adateltitkolásért feljelentjük a közmédia-óriást

 

Megosztás